• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Egzekucja administracyjna podatków i niepodatkowych należności budżetowych w urzędach jednostek samorządu terytorialnego w dobie Covid – 19. Jaki wpływ na egzekucję miały kolejne tarcze antykryzysowe?

Cele i korzyści

Podczas zajęć omówione zostaną m.in.:
• Prawa i obowiązki wierzycieli w przymusowym dochodzeniu należności jednostek samorządu terytorialnego. Najnowsze – obowiązujące od 30 lipca 2020 r. zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz aktów wykonawczych.

• Wybrane przepisów tarczy antykryzysowej 2.0., 3.0 i 4.0. – jak przekładają się na postępowania podatkowe i egzekucyjne?
• Zmienione zasady doręczania pism; zmiany w Prawie pocztowym, doręczanie bez potwierdzenia odbioru, praktyczne problemy z doręczaniem pism poprzez tzw. podwójne awizo – co zmieniła tarcza antykryzysowa 4.0?
• Doręczanie upomnień (czy upomnienie może być skutecznie doręczone w okresie stanu epidemii lub/i kwarantanny?)
• Czy kierować do zobowiązanych upomnienia na zaległości w związku z ogłoszonym stanem epidemicznym?
• Czy i na jakiej podstawie można w sposób formalny uregulować kwestie dot. ewentualnego niewysyłania do zobowiązanych upomnień dot. zaległości?
• Czy wystawiać i kierować do organu egzekucyjnego tytuły wykonawcze w okresie stanu epidemiologicznego?

zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie wybranych źródeł prawa i zasad postępowania egzekucyjnego:
a. Źródła prawa w administracyjnym postepowaniu egzekucyjnym.
b. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego w administracji.
c. Zakres przedmiotowy egzekucji administracyjnej.
d. Uczestnicy postępowania egzekucyjnego (zobowiązany, wierzyciel, podmioty na prawach strony, organ egzekucyjny).
2. Wierzyciel jako podmiot inicjujący postępowanie egzekucyjne – prawa i obowiązki wierzyciela:
a. Przepisy prawne regulujące prawa i obowiązki wierzyciela (m.in. ustawa o finansach publicznych, ustawa o postepowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacja podatkowa, przepisy merytoryczne dot. należności publicznoprawnych).
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Zajęcia skierowane do pracowników organów administracji publicznej inicjujących z pozycji wierzyciela egzekucję administracyjną. Pracowników działów księgowości obsługujący należności publicznoprawne a także osób nadzorujących i odpowiedzialnych za likwidację zaległości publicznoprawnych, w tym przedstawiciele wyspecjalizowanych komórek windykacyjnych oraz inne osoby zainteresowane nabyciem wiedzy z zakresu postępowania egzekucyjnego w administracji.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Materiały szkoleniowe:

Uczestnicy szkolenia otrzymają w materiałach szkoleniowych m.in. wybrane wzory pism, w tym: nowy wzór upomnienia z pouczeniem, wzory pism kierowanych do organu egzekucyjnego, oraz wzór procedury wewnętrznej dot. obowiązków wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl, fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 13 października 2020 r.

UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!