• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwestycje drogowe po nowelizacji ustawy Prawo budowlane 2020 – stosowanie specustawy drogowej (ZRID), zgłoszenia i pozwolenia na budowę. Nowelizacja Rozporządzeń w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy Państwa na szkolenie, mające na celu przede wszystkim omówienie problemów i kontrowersji powstających przy projektowaniu w zakresie drogownictwa w świetle znowelizowanych 13 września 2019 roku i 13 lutego 2020 roku przepisów dotyczących: Ustawy Prawo Budowlane, Ustawy o drogach publicznych, Ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych „specustawa drogowa”; Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

Trener poprzez zastosowanie przykładów z praktyki aktywizuje i pobudza uczestników do aktywności podczas szkolenia ukazując wariantowe możliwości i alternatywne rozwiązania, które dają zmienione przepisy ustaw budowlanych i przepisów technicznych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zrozumienie zasad praktycznego stosowania nowelizacji przepisów rozporządzenia z 13 września 2019 roku,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem dróg po 13 września 2019 roku (konkretne przypadki i typy rozwiązań projektowych),
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi organami administracji publicznej,
  • Postępowanie w sprawie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – procedury ZRID, uzgodnienia, odwołania, realizacja budowy (aspekty formalne i praktyczne).

Szkolenie określa wpływ zmian ustawowych na pracę zarządcy drogi publicznej oraz na działania organu administracji architektoniczno-budowlanej przy wydawaniu rozstrzygnięć w zakresie wydawania zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID). Szkolenie ma pomóc w dobrym zrozumieniu wprowadzonych zmian i powodów dla których zmiany te zostały wprowadzone.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień pierwszy:

1. Nowelizacja ustawy Prawo Budowlane z 13 lutego 2020 roku – obowiązywanie od 19 września 2020 roku.
2. Możliwości i zasady dopuszczenia stosowania starych regulacji prawnych do 19 września 2021 roku
 (określenie wymogów).
3. Przepisy wykonawcze Rozporządzenia Ministra Rozwoju z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego
 zakresu i formy projektu budowlanego.
4. Nowe pojęcie „obszaru oddziaływania obiektu”.
5. Nowe zasady odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych, moment udzielania odstępstwa
6. Charakterystyka odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych po 19 września 2020 roku.
7. Nowe zasady zgłoszeń i pozwoleń na budowę w inwestycjach drogowych:
8. Zmiany w ustawie o drogach publicznych po nowelizacji ustawy Prawo Budowalne 2020: aspekty decyzji
 lokalizacyjnych na zjazdy, odległości obiektów od zewnętrznej krawędzi jezdni, obiekty liniowe w pasie drogi
 publicznej.
9. Definiowanie zmian istotny i nieistotnych po nowelizacji ustawy Prawo Budowlane 2020.
10. Zakres stosowania znowelizowanych przepisów o warunkach technicznych w zakresie budowy dróg
 z września 2019 roku:
11. Relacje pomiędzy warunkami technicznymi a tymi określonymi przez właściwego miejscowo konserwatora zabytków.
12. Nowe rozumienie pojęcia „granica pasa drogi publicznej”, praktyczne zastosowanie.
13. Granica drogi publicznej, a zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
14. Rozumienie pojęcia „wydzielony liniami granicznymi grunt”.
15. Normatywne szerokości pasa drogowego dla poszczególnych klas dróg przed i po nowelizacji z 13 IX 2019 roku.
16. Budowa dróg o uspokojonym ruchu – ciągów pieszo-jezdnych.
17. Zasady tworzenia „woonerfów” po 13 IX 2019 roku.
18. Nowe pojęcia i ich rozumienie w praktyce projektowej i praktyce administracyjno-urzędowej: obszar skrzyżowania, obszar odziaływania skrzyżowania, odcinek zwalniania, odcinek akumulacji, dodatkowy pas do skrętu w lewo”,
19. Nowe zasady projektowania skrzyżowań o ruchu okrężnym (rond). Ronda o nietypowym układzie geometrycznym po 13 IX 2019 roku.
20. Nowe pojęcia i ich rozumienie w praktyce projektowej i praktyce administracyjno-urzędowej: obszar węzła, obszar oddziaływania węzła, rozumienie pojęć tablicy przeddrogowskazowej i tablicy szlaku drogowego,
21. Chodniki i ruch pieszy po zmianie przepisów z 13 IX 2019 roku.
22. Zieleń i pasy zieleni w pasach dróg publicznych
23. Tworzenie naturalnych barier architektonicznych w pasach dróg publicznych.
24. Budowa zjazdów z dróg publicznych na klasach drogi GP, G, L, Z i D.
25. Studzienki kanalizacji deszczowej i kolektory kanalizacji deszczowej.
26. Zmiany w obiektach MOP.
27. Punkty ładowania i stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
28. Reklamy w obiektach MOP.
29. Nowe wymiary konstrukcyjne miejsc postojowych. Zasady tworzenia miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych.
30. Kolizje przepisów pomiędzy parametrami technicznymi konstrukcyjnych miejsc postojowych, a przepisami z zakresu organizacji ruchu drogowego.
31. Plac do zawracania i nowe zasady ochrony PPOŻ (przeciwpożarowej).
32. Zasady łączności alarmowej na drogach klasy A – nowe warunki dostępności do urządzeń alarmowych.
33. Zmienione okresy eksploatacji nawierzchni z betonu cementowego i nawierzchni podatnych i półsztywnych. Nowelizacja warunków technicznych dla obiektów inżynierskich.
35. Wpływ warunków Konserwatora Zabytków,
36 Zmiany w zakresie przepustów drogowych.
37. Zawężenia szerokości elementów pasa drogowego na obiektach mostowych, wiaduktach i w tunelach – kiedy i w jakich przypadkach?
38. Nowelizacje zasad stosowania „ekranów akustycznych”,
39. Rozumienie pojęcia „drogowego urządzenia przeciwhałasowego”,
40. Ograniczenie stosowania płyt przejściowych przy obiektach inżynierskich,
41. Nowe wskaźniki dla wytrzymałości betonu, odporności na działanie mrozu, odporności na penetrację wody.
42. Nowe parametry dotyczące ustaleń dla wentylacji tuneli drogowych i zasad PPOŻ w tunelach.
43. Rozumienie nowych pojęć z zakresu ochrony PPOŻ dla obiektów inżynierskich zaczerpniętych z ustaw i rozporządzeń o ochronie przeciwpożarowej.
44. Zmiany w obliczaniu świateł mostów i przepustów.
45. Zmiany w oznakowaniu wyjść awaryjnych i dróg ewakuacyjnych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg, pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze, pracownicy organów administracji publicznych – starostwa powiatowe, pracownicy organów administracji publicznych – urzędy wojewódzkie, pracownicy Ministerstwa Infrastruktury, pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestorzy inwestycji drogowych, inwestorzy inwestycji niedrogowych ingerujących w geometrię drogi publicznej, inżynierowie drogownictwa, inżynierowie ruchu drogowego, konstruktorzy, projektanci budownictwa drogowego

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

doktor nauk prawnych, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, prawie i postępowaniu administracyjnym. Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych, zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami. Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie. Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 610 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 5 lutego 2021 r.