• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wieloletnia Prognoza Finansowa. Aspekty praktyczne

Cele i korzyści
  • Zapoznanie się z problematyką dotyczącą opracowywania wieloletnich prognoz finansowych w świetle zmian ustawy o finansach publicznych.
  • Przedstawianie wzoru wieloletniej prognozy finansowej.
  • Omówienie kompetencji organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i wieloletniej prognozie finansowej.
  • Poznanie orzecznictwa sądów administracyjnych i regionalnych izb obrachunkowych w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości dotyczących omawianych zagadnień, co przyczyni się do ich uniknięcia.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wzór wieloletniej prognozy finansowej; rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

2. Metodologia prognozowania wielkości ujętych w wieloletniej prognozie finansowej.

3. Przedsięwzięcia wieloletnie, w tym:
a. zadania własne,
b. pomoc finansowa,
c. umowy wieloletnie.

4. Nadwyżka z lat ubiegłych i wolne środki, w tym niewykorzystane środki z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych oraz z tytułu szczególnych zasad wykonywania budżetu w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych – przedstawienie podziału, wyliczenia, sposób prezentacji.

5. Zmiany wieloletniej prognozy finansowej i ich powiązanie z uchwałą budżetową, uchwałami o pomocy finansowej, uchwałą o zaniechaniu realizacji przedsięwzięcia itp.

6. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i wieloletniej prognozie finansowej w świetle obowiązujących od 2019 roku zmian art. 232 i art. 258 ustawy o finansach publicznych – przykłady stosowanych upoważnień.

7. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:
a. określenie limitów w uchwale budżetowej,
b. limity spłaty zobowiązań dłużnych (m.in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji) określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych,
c. możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.

8. Wieloletnia prognoza finansowa w świetle ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.).

9. Zobowiązania zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich – sposób przedstawienia w uchwale budżetowej, wieloletniej prognozie finansowej i uchwale w sprawie zaciągania zobowiązań:
a. wyprzedzającego finansowania projektów ze środków europejskich,
b. zobowiązań dłużnych zaciąganych na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

10. Projekty współfinansowane ze środków europejskich:
a. sposób ujęcia w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej,
b. przepływ środków,
c. rozliczenia pomiędzy beneficjentem i partnerami.

11. Orzecznictwo sądów administracyjnych i regionalnych izb obrachunkowych dotyczące omawianych zagadnień.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

ZAJĘCIA SKIEROWANE DO:

Skarbników i pracowników wydziałów finansowych jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik RIO w Kielcach, obecnie Z-ca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, trener od wielu lat współpracująca z ośrodkami FRDL, Świętokrzyską Agencją Rozwoju Regionu, Wyższą Szkołą Administracji Publicznej w Kielcach, autorka wielu publikacji z zakresu finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl, fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie http://frdl.szczecin.pl do 19 sierpnia 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!