• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Zadania szkoły i przedszkola

Ważne informacje o szkoleniu

Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia jest statutowym zadaniem każdej publicznej i niepublicznej szkoły/przedszkola, a także obowiązkiem każdego nauczyciela. W opublikowanych przez Ministra Edukacji Narodowej „Kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021” wskazane zostały zadania do kontroli i monitorowania przez Kuratora Oświaty, w tym:
• „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”.
• „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”.
Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, na którym wyjaśnimy wszystkie aspekty realizacji tych zadań przez szkołę. Omówimy też jak należy realizować te zadania w warunkach epidemii, w tym w okresach ograniczenia funkcjonowania szkoły/przedszkola.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

1. Przekazanie uporządkowanej wiedzy o rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole/przedszkolu.
2. Doskonalenie umiejętności elastycznego organizowania wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Kształtowanie postaw gotowości do pełnego wdrożenia omawianych zadań przez szkoły/przedszkola. 
4. Zajęcia będą przeprowadzoną metodą asymilacji wiedzy na podstawie przykładów skutecznych działań. Przyjmą one formę seminarium z elementami wykładu i prezentacji wzorów do zastosowania.

zwiń
rozwiń
Program

I. Wyrównie szans edukacyjnych uczniów zadaniem każdej szkoły i przedszkola:
1. Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb uczniów podstawą udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacji kształcenia specjalnego i pracy z uczniem zdolnym.
2. Obserwacja pedagogiczna realizowana w toku bieżącej pracy podstawą skutecznego wsparcia ucznia w rozwoju.
3. Obowiązek dostosowanie programów nauczania i wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb uczniów – zadaniem każdego nauczyciela.
4. Dostosowanie zasad oceniania wewnątrzszkolnego do zróżnicowanych potrzeb uczniów – zadaniem każdej szkoły.
5. Formy indywidualizacji kształcenia przewidziane w systemie oświaty - przykłady racjonalnych rozwiązań:
a) Nauczanie indywidualne.
b) Zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
c) Organizacja zajęć w grupie do 5 uczniów.
d) Indywidualny program i tok nauki.
6. Dokumentacja szkoły z zakresu uwzględniania zróżnicowanych potrzeb uczniów.
7. Udzielanie wsparcia uczniom o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach trwającej epidemii, w tym w okresach ograniczenia funkcjonowania szkoły/przedszkola.
II. Organizacja pracy szkoły/przedszkola z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów:
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i praca z uczniem zdolnym - zadaniem każdej szkoły/przedszkola - wzór zapisów w statucie.
2. Kadrowe aspekty zatrudniania specjalistów w szkole/przedszkolu - wzór zapisów w statucie.
3. Współdziałanie szkoły/przedszkola z rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży - wzór zapisów w statucie.
4. Budowanie odpowiedzialności wszystkich nauczycieli za skuteczne rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb uczniów w trybie nadzoru pedagogicznego, oceny pracy nauczycieli i stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy i wicedyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli, nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w systemie oświaty, organy prowadzące szkoły i przedszkola, wszyscy zainteresowani tematem.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trenerka zarządzania oświatą legitymująca się uprawnieniami do prowadzenia szkoleń dla dorosłych (Edukator Nr MEN 1012E/888/2001) z wieloletnim doświadczeniem zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej (dyrektor szkoły, wizytator, pracownik administracji samorządowej). Praktyczne doświadczenie w zarządzaniu oświatą zdobyła pełniąc funkcję dyrektora biura edukacji, sekretarza gminy i v-ce burmistrza. Autorka wielu publikacji z zakresu szeroko rozumianego zarządzania oświatą a także licznych projektów szkoleniowych adresowanych do dyrektorów jednostek oświatowych i pracowników samorządowych. Specjalizuje się w trzech obszarach tematycznych: implikacja nowego prawa oświatowego, finansowanie zadań oświatowych i budowanie lokalnych systemów wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Trenerka projektu systemowego realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym”, projektu „Zarządzanie oświatą w samorządach”. Powołana przez Prezydenta RP w skład Narodowej Rady Rozwoju uczestniczy w pracach sekcji „Edukacja, młode pokolenie i sport” oraz w sekcji „Samorząd”. W 2017 roku powołana przez Ministra Edukacji Narodowej w skład Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 299 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 3 lutego 2021 r.