1. Prawidłowe planowanie czasu pracy:
• Co w praktyce oznacza praca w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy?
• Jak poprawnie przygotować harmonogram czasu pracy wykorzystując do tego zasadę przeciętnie 40 godzin pracy w tygodniu?
• Jak definicja doby pracowniczej i tygodnia pracowniczego wpływają na prawidłowe planowanie, a także późniejsze rozliczanie czasu pracy?
2. Planowanie czasu pracy a długość okresu rozliczeniowego:
• Jak nierównomiernie zaplanować czas pracy w okresie rozliczeniowym bez naruszania przepisów o czasie pracy (np. więcej godzin w jednym miesiącu okresu rozliczeniowego, a mniej w innym)?
• Jak pracodawca może uniknąć zarzutu zaplanowania godzin nadliczbowych?
3. Rozkład czasu pracy:
• Z jakim wyprzedzeniem należy pracownikom przekazać rozkład czasu pracy?
• W jakich sytuacjach można dokonywać zmian w rozpadach czasu pracy?
• Kiedy trzeba poinformować pracowników o zmianie rozkładu czasu pracy?
4. Odpoczynek dobowy i tygodniowy:
• W jakich sytuacjach odpoczynek tygodniowy może być krótszy niż 35 godzin?
• Jaki wpływ na długość odpoczynku tygodniowego ma stosowanie przez pracodawcę pracy zmianowej? Jakie są skutki prawne braku zapewnienia nieprzerwanego odpoczynku dobowego lub tygodniowego?
5. Praca w godzinach nadliczbowych:
• W jakiej formie można wydać polecenie pracy nadliczbowej?
• Jakie są limity pracy w godzinach nadliczbowych?
• Jakie są skutki odmowy pracy nadliczbowej?
• Kto może odmówić wykonania polecenia pracy w godzinach nadliczbowych bez narażania się na konsekwencje służbowe?
• Jak prawidłowo rekompensować pracę nadliczbową?
6. Praca w sobotę:
• Jakie warunki trzeba spełnić, aby sobotę traktować jako zwykły (tzw. czarny) dzień roboczy?
• Czy w zamian za pracę w tzw. wolną sobotę pracownikowi należy udzielić innego dnia wolnego, czy może czasu wolnego w takim samym wymiarze, jak faktycznie przepracowany?
• W jaki sposób pracodawca powinien zrekompensować pracę w tzw. wolną sobotę, jeżeli trwała ona dłużej niż 8 godzin?
• Czy pracownicy mają prawo do tzw. wolnych weekendów (sobota i niedziela)?
7. Praca w niedzielę lub w święto:
• W jakich sytuacjach dopuszczalne jest planowanie pracy w niedzielę lub w święto?
• Kto może odmówi pracy w niedzielę lub w święto?
• Jak rekompensować pracę przypadającą w wolną niedzielę lub wolne święto?
• Co w praktyce oznacza wymóg, że pracownicy mają korzystać z niedzieli wolnej od pracy co najmniej raz na 4 tygodnie?
8. Skutki prawne święta przypadającego w sobotę:
• Do kiedy należy pracownikom udzielić dodatkowego dnia wolnego w zamian za sobotnie święto?
• Czy taki dzień wolny jest płatny, czy może bezpłatny?
• Czy wszyscy pracownicy powinni odebrać taki dzień wolny w tym samym terminie?
• Jakie możliwości działania ma pracodawca, gdy pracownik będzie chory w dniu wolnym udzielonym w zamian za święto przypadające w sobotę?
9. Praca w równoważnym czasie pracy:
• Jak prawidłowo planować pracę w równoważnym czasie pracy?
• Kto może odmówić pracy powyżej 8 godzin dziennie?
• Jak rekompensować pracę w dniu wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy?
10. Pozostałe sytuacje dotyczące czasu pracy:
• O czym należy pamiętać planując czas pracy pracowników - rodziców dzieci do lat 4?
• Jakie dodatkowe uprawnienia dotyczące czasu pracy stosuje się w przypadku osób legitymujących się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności?
Kadry, prawo pracy, płace