I – Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji
- Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej
- Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać,
- Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
- Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
- Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
- Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
- Kontrola administracyjna i sądowa.
- Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji
II – Skargi i wnioski
- Skarga - przedmiot skargi.
- Prawo do składania skarg – podmioty uprawnione.
- Organy właściwe do rozpatrywania skarg – organ wykonawczy a organ uchwałodawczy.
- Rozpatrzenie skargi w sprawie indywidualnej i w toku toczącego się postępowania.
- Forma i treść skargi.
- Rozpatrywanie skarg:
- analiza treści podania i określenie właściwości organu,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
- sposób załatwienia skargi.
- Ponowne złożenie skargi.
- Prawo do składania wniosków – podmioty uprawnione.
- Forma i treść wniosku.
- Adresaci wniosków – właściwość organów.
- Rozpatrywanie wniosków:
- analiza treści podania i określenie właściwości organu,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
- pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia,
- sposób załatwienia wniosku.
III – Petycje
- Przedmiot, forma i treść petycji.
- Prawo do składnia petycji oraz jej adresaci.
- Procedura załatwiania petycji:
- analiza podania i przyjęcie właściwego trybu,
- obowiązek umieszczenia petycji na stronie internetowej adresata petycji,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia petycji,
- pozostawienie petycji bez rozpatrzenia,
- sposób załatwienia petycji.
- Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego przy rozpatrywaniu petycji.
- Petycja wielokrotna.
IV. Relacje między organem wykonawczym i uchwałodawczym oraz funkcj. komisji skarg, wniosków i petycji
- Uregulowanie statutowe na poziomie danej JST.
- Powołanie, skład i zasady oraz tryb działania komisji
- Skargi wpływające do urzędu – jak kwalifikować, dekretować.
- Rozpatrywanie, współpraca i przekazywanie skarg, wniosków i petycji między organami JST (np. wg właściwości).
- Nadzór wojewody nad zadaniami w zakresie rozpatrywania skarga, wniosków i petycji.
V. Dyskusja - pytania i odpowiedzi.
FORA SAMORZĄDOWE