• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rola jednostek pomocniczych gminy - fundusz sołecki: zasady planowania i realizacji zadań

online
Miejsce
Internet
Termin
18 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 2 września 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Jednostki pomocnicze gminy, w tym sołectwa, stanowią strukturę znajdującą się najbliżej mieszkańców gminy, gdzie kontakt z ich problemami oraz potrzebami jest największy. Podczas szkolenia przedstawimy rolę jednostek pomocniczych w realizacji zadań na rzecz mieszkańców gminy, a także aspekty ustrojowo-organizacyjne dotyczące funkcjonowania tych jednostek.
  • Realizacja zadań na rzecz mieszkańców nie byłaby możliwa bez mienia komunalnego oraz środków finansowych, dlatego przedmiotem szkolenia będą również zagadnienia dotyczące gospodarki finansowej jednostek pomocniczych, w tym Funduszu Sołeckiego.
  • Dodatkową wartością szkolenia jest odniesienie do praktyki kontroli realizowanej przez regionalne izby obrachunkowe, co jest szczególnie ważne przy ocenie prawidłowości postępowania ze środkami publicznymi.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Nabędziesz i uzupełnisz wiedzę oraz umiejętności w zakresie tworzenia, łączenia i znoszenia jednostek pomocniczych, nałożonych na nie zadań, a także ich roli w zarządzaniu sprawami publicznymi, w tym zarządzaniu majątkiem publicznym i prowadzeniem gospodarki finansowej.
  • Poznasz rozwiązania problemów natury praktycznej, tj. relacji urząd gminy – jednostka pomocnicza, a także zarządzeniu sprawami jednostek pomocniczych, stanowiących część gminy.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Zasada decentralizacji władzy publicznej.
  2. Gmina – podstawowa jednostka samorządu terytorialnego.
  3. Jednostki pomocnicze i ich charakterystyka.
  4. Zasady tworzenia jednostek pomocniczych – inicjatywa, procedura, decyzja.
  • statut jednostki pomocniczej – wymogi formalne i tryb stanowienia.
  • znoszenie, łączenie, dzielenie i zmiana granic jednostek pomocniczych.
  • mienie oraz gospodarka finansowa jednostek pomocniczych.
  1. Nadzór nad jednostkami pomocniczymi gmin.
  2. Fundusz sołecki – idea i charakterystyka.
  3. Wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie gminy.
  4. Zadania realizowane w ramach środków funduszu sołeckiego.
  5. Tryb wyłonienia zadań do realizacji w ramach środków funduszu sołeckiego: rola zebrania wiejskiego, sołtysa, wójta oraz rady gminy.
  6. Realizacja zadań w ramach środków funduszu sołeckiego.
  • podstawy prawne ponoszenia wydatków ze środków publicznych,
  • rozwiązania ustawy o funduszu sołeckim,
  • wewnętrzne regulacje i ich umocowanie,
  • współpraca z urzędem,
  • rozliczanie wydatków.
  1. Zmiana wniosku w trakcie roku budżetowego oraz zasady wykorzystania środków z funduszu sołeckiego.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, sekretarze, sołtysi i członkowie rad sołeckich, pracownicy urzędów gmin obsługujący fundusz, członkowie komisji budżetowych i rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, aktualnie prowadzący kancelarię zajmującą się obsługą prawną dla jednostek samorządu terytorialnego i ich organów. W przeszłości Członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca akademicki oraz pasjonat samorządu terytorialnego

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 września 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 16 września 2025 r.