• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zmiany w sieciach gminnych placówek oświatowych w 2026 roku w kontekście projektu zmian ustawy prawo oświatowe

Miejsce
Internet
Termin
16 stycznia 2026
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
455/475 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 475 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 stycznia 2026 r. cena wynosi 455 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • W wielu samorządach funkcjonują szkoły/przedszkola, do których uczęszcza kilku lub kilkunastu uczniów i z tego powodu oraz z powodu innych przyczyn, wynikających ze specyfiki działania sieci szkół/przedszkoli na danym terenie, organy prowadzące podejmują decyzje o ich likwidacji, przekształceniu lub połączeniu w zespół. Wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia, w ściśle określonym przez prawo czasie, określonych procedur i spełnienia wielu warunków. Styczeń i luty to czas podejmowania decyzji dotyczących zamiaru przekształcenia lub likwidacji jednostek oświatowych.
  • Podczas szkolenia udzielimy praktycznych wskazówek, pozwalających właściwie przygotować i zrealizować czynności, prowadzące do zmian w sieci. Omówimy całościowo proces likwidacji czy przekształcenia jednostki oświatowej, proces tworzenia bądź rozwiązania zespołu jednostek oświatowych oraz w konsekwencji takich działań, a także proces uchwalania nowych sieci szkół i przedszkoli.
  • Przybliżymy przepisy Prawa oświatowego, istotne terminy oraz omówimy wzory dokumentów, niezbędnych do właściwego przeprowadzenia ww. zmian.
  • Przeanalizujemy projektowane przez MEN zmiany w Prawie oświatowym, ułatwiające samorządom kształtowanie sieci, w tym włączenie w proces sądów administracyjnych, możliwości lokalizowania w obiektach oświatowych innych działalności, zmiana mechanizmu łączenia w zespoły, itp.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Analiza postępowania w przypadku zamiaru likwidacji szkoły/przedszkola, zarówno pod względem konieczności zastosowania ściśle określonej procedury, wynikającej z przepisów prawa, jak i sprawnego skoordynowania czynności prowadzących do likwidacji.
  • Przedstawienie przykładów orzecznictwa w zakresie uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w sprawie zamiaru likwidacji czy przekształcenia szkoły/przedszkola, według którego rola organu nadzoru pedagogicznego nie powinna polegać na szukaniu przesłanek dla utrzymania likwidowanej szkoły, lecz powinna skoncentrować się na wskazaniu ustawowych podstaw dla braku zgody na likwidację szkoły wobec istnienia realnej groźby niewykonania przez jst konkretnego obowiązku ustalonego ustawą.
  • Analiza, wynikających z ww. orzeczeń praktycznych wskazówek dla samorządów, realizujących procedurę likwidacji szkoły/przedszkola.
zwiń
rozwiń
Program

1. Obowiązujący status prawny.
2. Projektowana nowelizacja Prawa oświatowego w zakresie likwidacji szkół/placówek oświatowych.
3. Obowiązki gmin w zakresie wychowania przedszkolnego i oświaty szkolnej w kontekście kształtowania sieci i granic obwodów.
4. Podstawa prawna likwidacji jednostki oświatowej prowadzonej przez samorząd.
5. Omówienie warunków likwidacji szkoły/przedszkola.
6. Czym jest przekształcenie szkoły, a czym jej likwidacja?
7. Przykłady przekształcenia szkoły.
8. Ważne terminy.
9. Podział kompetencji w ramach realizacji procedury likwidacyjnej:
• czynności organu stanowiącego jst,
• czynności organu wykonawczego jst,
• czynności dyrektora likwidowanej szkoły.
10. Uchwała o zamiarze likwidacji szkoły/przedszkola – przykład dokumentu.
11. Szczególna rola uzasadnienia do uchwały intencyjnej w sprawie zamiaru likwidacji szkoły/przedszkola.
12. Powiadomienie o zamiarze likwidacji szkoły/przedszkola rodziców uczniów oraz kuratora oświaty – przykład dokumentu. 
13. Negatywne konsekwencje braku powiadomienia o zamiarze likwidacji wszystkich rodziców uczniów likwidowanej szkoły/przedszkola lub kuratora oświaty.
14. Kryteria przyjmowane przez kuratorów oświaty do opinii o przyszłej likwidacji szkoły/przedszkola.
15. Procedura odwoławcza od postanowienia o negatywnej opinii w sprawie zamiaru likwidacji szkoły/przedszkola.
16. Opinia zakładowej organizacji związkowej na temat likwidacji szkoły/przedszkola – na którym etapie realizacji procedury likwidacyjnej należy wystąpić o opinię?
17. Szczególne warunki likwidacji szkoły podstawowej specjalnej, szkoły sportowej, szkoły mistrzostwa sportowego, szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez powiat.
18. Procedura likwidacji szkoły filialnej. 
19. Uchwała o likwidacji szkoły/przedszkola - przykład dokumentu.
20. Odwołanie dyrektora likwidowanej szkoły/przedszkola – przykład dokumentu.
21. Zwolnienia pracowników pedagogicznych oraz pracowników samorządowych w związku z likwidacją szkoły/przedszkola - wypowiedzenia, prawo do odpraw.
22. Dokumentacja zlikwidowanej szkoły.
23. Wskazanie miejsca odpisu na ZFŚS dla nauczycieli emerytów likwidowanej placówki – przykład dokumentu.
24. Uchwała w sprawie sieci szkół podstawowych – przykład dokumentu.
25. Uchwała w sprawie sieci przedszkoli – przykład dokumentu. 
26. Warunki połączenia szkół w zespół.
27. Propozycje ministerstwa ułatwiające samorządom kształtowanie sieci.
28. Analiza zmian, ułatwiających organom prowadzącym podejmowanie działań w zakresie sieci, w tym: włączenie w proces sądów administracyjnych, możliwości lokalizowania w obiektach oświatowych innych działalności, zmiana mechanizmu łączenia w zespoły, ułatwienia w tworzeniu szkół filialnych i klas łączonych, możliwość tworzenia zespołów szkół (np. kilku szkół podstawowych) w celu lepszego wykorzystania kadr, stabilniejszego zatrudnienia i wyrównania jakości nauczania.
29. Dyskusja. Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie/burmistrzowie/prezydenci miast/ starostowie, sekretarze jst, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, wykonujący zadania z zakresu oświaty oraz wszyscy zainteresowani tematem szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony wykładowca, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu prawa pracy w oświacie, zarządzania edukacją, finansów publicznych, konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener szkoleń z zakresu prawa oświatowego, finansowania oświaty, zarządzania oświatą, systemu informacji oświatowej. Autor wielu opracowań i publikacji, m.in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta nauczyciela. Konsultant i doradca korporacji samorządowej – związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie INFOR.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 475 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 stycznia 2026 r. cena wynosi 455 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 13 stycznia 2026 r.