• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Profesjonalne prowadzenie sekretariatu szkoły – kompendium wiedzy

online
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 26 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie zarządzanie sekretariatem w placówce oświatowej. Podczas szkolenia omówione zostaną zarówno kwestie związane z prawem oświatowym, jak i kompetencje miękkie przydatne z punktu widzenia osoby zarządzającej sekretariatem w szkole.

Ważne informacje o szkoleniu

• Proponowane szkolenie to kompleksowe kompendium wiedzy - w jego trakcie zostaną omówione w pigułce wszystkie kluczowe obszary pracy sekretariatu placówki oświatowej. Jego celem jest uporządkowanie i zaktualizowanie wiedzy prawnej i przekazanie praktycznych wskazówek organizacyjnych. 
• Uczestnicy zostaną zapoznani z aktualnymi przepisami prawa oświatowego, zasadami postępowania z dokumentacją szkolną i pracowniczą, najważniejszymi przepisami archiwalnymi.
• Omówione zostaną najważniejsze kwestie związane m.in. z wprowadzaniem danych do SIO, obsługi programu eLegitymacja, a także kwestie dotyczące przygotowywania pism, e-maili, organizacji spotkań, profesjonalnej obsługi interesantów i zasady savoir vivre’u w pracy sekretariatu. Poruszymy też kwestie dotyczące ochrony małoletnich. 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Praktyczne przygotowanie do prowadzenia dokumentacji szkolnej i pracowniczej, w tym zgodnie z RODO, instrukcją kancelaryjną i przepisami archiwalnymi.
• Doskonalenie umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w pracy sekretariatu – obsługa rodziców, uczniów i interesantów, pisma urzędowe, e-maile, savoir-vivre.
• Omówienie procedur związanych z kontrolami, sprawozdawczością, drukami ścisłego zarachowania, obiegu dokumentów i współpracy z CUW/ZEAS.
• Rozwinięcie kompetencji w zakresie obsługi narzędzi elektronicznych (SIO, eLegitymacja, 
e-doręczenia).
• Otrzymanie praktycznych wzorów i przykładów dokumentów (regulaminy, procedury, protokoły), które można wykorzystać w swojej placówce.
• Uzyskanie wiedzy pozwalającej na uporządkowanie obiegu dokumentów, archiwizacji, kontroli i rejestrów a także zwiększenie profesjonalności obsługi interesantów – rodziców, uczniów, nauczycieli i gości szkoły, zgodnie z zasadami savoir-vivre.

zwiń
rozwiń
Program

1. Najnowsze zmiany w prawie oświatowym i ich wpływ na pracę sekretariatu.
2. Obowiązki i cechy idealnego sekretarza, komunikacja z pracownikami placówki, zasady przyjmowania rodziców uczniów/słuchaczy oraz innych gości i interesantów, pisma grzecznościowe, pisanie e-maili, dresscode, zasady savoir vivre’u w pracy sekretariatu.
3. Aplikacja SIO, eLegitymacja, legitymacja, e-doręczenia, procedury dotyczące małoletnich oraz inne przydatne w pracy sekretariatu zagadnienia.
4. Podstawy prawne – dokumentacja szkolna – zadania i obowiązki pracownika sekretariatu.
5. Obieg dokumentów w szkole i przedszkolu. Rodzaje dokumentacji w szkole. Procedura kontroli dokumentów księgowych w szkole i przedszkolu. Instrukcja kancelaryjna – przykład. Zasady postępowania z aktami osobowymi pracowników. Obowiązki w zakresie archiwizacji dokumentacji.
6. Podział zadań między szkołą a CUW/ZEAS.
7. Dokumentacja pracownicza. Umowy i ich aneksy. Dokumenty do dostarczenia przed podjęciem pracy – informacja dla pracownika niepedagogicznego. Regulamin ZFŚS. Świadectwo pracy. Regulamin korzystania z telefonów służbowych. Ewidencja czasu pracy. Regulamin wynagradzania pracowników samorządowych – wzór.
8. Druki ścisłego zarachowania. Księga druków ścisłego zarachowania. Ewidencja druków ścisłego zarachowania. Upoważnienie do pobrania druków ścisłego zarachowania. Protokół z inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania. Protokół z likwidacji druków ścisłego zarachowania.
9. Harmonogram i terminarz spisu z natury. Protokół.
10. Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt. Zarządzenie dyrektora w sprawie wprowadzenia Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt. Regulamin organizacyjny.
11. Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Informacja publiczna, a prawo dostępu do informacji publicznej.
12. Arkusz organizacji pracy szkoły i jego aneksy. Regulamin komisji rekrutacyjnej. Regulamin pracy i wynagradzania.
13. Obowiązki związane z kontrolą obowiązku szkolnego, przedszkolnego. Obowiązki związane z badaniami lekarskimi pracowników.
14. Dokumentacja RODO w szkole/placówce oświatowej. Inspektor ds. ochrony danych osobowych.
15. Regulamin kontroli zarządczej. Rejestr zarządzeń, uchwał.
16. Sesja pytań i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze szkół, przedszkoli i placówek oświatowych zarówno z doświadczeniem zawodowym na tym stanowisku- w celu aktualizacji i uporządkowania wiedzy, a także osoby niedawno zatrudnione na tym stanowisku.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony wykładowca, od 23 lat związany z oświatą jako nauczyciel, w-ce dyrektor, a obecnie dyrektor szkoły. Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji – dla starostw powiatowych. Prowadzi szkolenia z prawa oświatowego, Systemu Informacji Oświatowej, zarządzania dokumentacją oraz ewaluacji i nadzoru pedagogicznego. Pana Rafała charakteryzuje praktyczne podejście do wszystkich tematów. Podczas swoich wystąpień wykorzystuje przede wszystkim swoje doświadczenie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 26 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 4 października 2025 r.