• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozpatrywanie skarg i wniosków na podstawie k.p.a. Orzecznictwo i rozstrzygnięcia nadzorcze. RODO. Jak ustawa o doręczeniach elektronicznych wpływa na rozpatrywanie skarg i wniosków?

Miejsce
Internet
Termin
29 sierpnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego wyjaśnimy jak procedować skargi i wnioski w kontekście zmian w k.p.a., spowodowanych wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych.

Podczas zajęć:

  • Omówimy tryb, zasady oraz terminy obowiązujące przy rozpatrywaniu petycji, kierowanych do organów wykonawczych i  uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany K.p.a. czy petycji, kierowanych na gruncie ustawy o petycjach. Zwrócimy uwagę na prawidłowość zapisów w statutach i regulaminach dotyczących skarg i wniosków.
  • Przeanalizujemy zagadnienia w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego.
  • Przedstawimy orzecznictwo w przedmiotowym zakresie oraz wyjaśnimy kwestie budzące niejasności i wątpliwości interpretacyjne.
  • Wskażemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości, jak zakwalifikować pismo: jako petycję, skargę czy wniosek, co zrobić z anonimami, a co z ponowną petycją czy skargą.

Zajęcia poprowadzi radca prawny, realizująca od kilkunastu lat szkolenia dla samorządu, świadcząca wsparcie prawne dla jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przedstawienie problematyki zmian w k.p.a. w zakresie doręczeń elektronicznych i ich wpływu na procedurę postępowania w przedmiocie skarg i wniosków.
• Porównanie wniosku złożonego w kontekście k.p.a., a wniosku o udostępnienie informacji publicznej. 
• Weryfikacja, czy prawidłowo potrafimy zakwalifikować pismo jako skargę, wniosek, petycję.
• Sprawdzenie poprawności zapisów statutów, regulaminów organizacyjnych oraz zarządzeń w sprawie skarg i wniosków.
• Skonsultowanie kwestii prawnych i praktycznych dotyczących problematyki petycji, skarg i wniosków w kontekście przedstawienia najnowszych rozstrzygnięć organów nadzoru, wskazanie praktycznych przykładów pism i wzorów dokumentów.
• Poznanie aktualnego orzecznictwa w zakresie tematyki szkolenia.
• Wskazanie:
− Różnic pomiędzy skargą a wnioskiem a petycją,
− Terminu, w jakim należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję, 
− Jak postąpić z anonimami?
− Co zrobić w przypadku: przekroczenia terminu, powtarzających się wniosków, braków formalnych wniosku?
− Kiedy skarżący może odwołać się po rozpoznaniu skargi przez organ?
− Jak procedować skargę, wniosek i petycję złożoną e-doręczeniami, e-mailami, EPUAP-em?
− Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
− Najczęściej popełnianych błędów, pojawiających się niejasności i problemów przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a  także petycji.
 

zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków i petycji – w jakich przepisach szukać rozwiązań?
  2. Skarga – prawo składania skarg.
  3. Wniosek – prawo składania wniosków.
  4. Petycja – prawo składania petycji.
  5. Podmioty uprawnione do składania skarg.
  6. Podmioty uprawnione do składania wniosków.
  7. Podmioty uprawnione do składania petycji.
  8. Zgoda na złożenie skargi i wniosku.
  9. Zakres przedmiotowy skargi.
  10. Zakres przedmiotowy wniosku.
  11. Anonimy – i co dalej ?
  12. Sposoby składania skarg i wniosków.
  13. Sposoby składania petycji.
  14. Składanie: e-doręczeniami, e-mailami, EPUAP-em – jak procedować?
  15. Właściwość do rozpatrzenia skargi i wniosku.
  16. Właściwość do rozpatrzenia petycji.
  17. Przekazanie skargi według właściwości- zawiadomienie, art. 13 RODO.
  18. Przekazanie wniosku według właściwości – zawiadomienie , art. 13 RODO
  19. Kwalifikacja pisma: jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję?
  20. Braki formalne skargi i wniosku, wezwanie do wyjaśnień i uzupełnień – praktyka postępowania.
  21. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków i petycji – krok po kroku.
  22. Rola poszczególnych organów (rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst. ).
  23. Przewlekłość a bezczynność, nieterminowe załatwienie skargi a nieterminowe załatwienie wniosku, petycji.
  24. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków a postępowania administracyjne (pierwszeństwo, art. 233, 234, 235 k.p.a.).
  25. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
  26. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu wniosku przez organ.
  27. Zawiadomienie o rozpatrzeniu skargi i wniosku.
  28. Rozpatrzenie petycji.
  29. Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
  30. Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków, petycji.
  31. Organizacja rozpatrywania skarg i wniosków, petycji.
  32. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji- jak wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków i petycji?
  33. Ochrona danych osobowych na gruncie rozpatrywania skarg, wniosków, petycji decyzje UODO, sprawozdania UODO, realizacja obowiązków informacyjnych, zakres i kategorie przetwarzanych danych, podstawy prawne, odbiorcy danych.
  34. Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, sekretarze, radcy prawni, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 27 sierpnia 2025 r.