• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zlecanie przez gminy organizacji opieki sprawowanej w formie żłobka, klubu dziecięcego lub przez dziennych opiekunów podmiotom zewnętrznym (operatorom). Zadania, zakres, problemy interpretacyjne, stanowiska i opinie ministerstwa, RIO, praktyki nadzoru prawnego wojewodów

Miejsce
Internet
Termin
04 września 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Wiele samorządów gminnych utworzyło/wybudowało żłobki bądź kluby dziecięce w ramach programu „Aktywny Maluch” (dawniej Maluch+). Coraz częściej wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast decydują się na zlecenie organizacji opieki, sprawowanej w tak utworzonych instytucjach, podmiotom zewnętrznym (operatorom). I choć „ustawa żłobkowa” daje taką możliwość poprzez zastosowanie odpowiednio przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to jednak nie jest to rozwiązanie proste i wymaga pogłębionej analizy w powiązaniu z innymi obszarami takimi jak finanse, prawo pracy, ponoszenie odpowiedzialności za jakość świadczonej opieki, itp.

Problemy interpretacyjne, brak precyzyjnie określonej korelacji z ustawą o finansach publicznych i innymi przepisami prawa sprawia, iż powyższe rozwiązanie nie należy do łatwych, a jego wdrożenie wymaga odpowiedniego przygotowania i szczególnego schematu postępowania. 

Podczas szkolenia wskażemy na zalety i wady zlecania organizacji opieki sprawowanej w utworzonych przez gminy żłobkach, klubach dziecięcych podmiotom zewnętrznym (operatorom), przybliżymy problemy związane z interpretacją przepisów, a także organizacyjne oraz omówimy, krok po kroku, schemat i harmonogram takiego zlecania, akcentując sytuacje problematyczne, które w tym procesie mogą wystąpić.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie możliwości prawnej zlecania organizacji opieki sprawowanej w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych podmiotom zewnętrznym (operatorom).
  • Wskazanie zalet, a także wad tego rozwiązania.
  • Zapoznanie z interpretacjami powiązania obszarów organizacji i finansów dotyczących realizacji tego zadania.
  • Omówienie możliwych wariantów, schematu i harmonogramu zlecania opieki sprawowanej w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych podmiotom zewnętrznym (operatorom).
  • Przedstawienie dobrych praktyk gmin, które wybrały powyższe rozwiązanie.
  • Wskazanie dobrych rozwiązań w funkcjonowaniu instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w zakresie stanowienia procedur w obszarze ustrojowym, w tym odpowiednich uregulowań i zapisów w dokumentach ustrojowych żłobka/klubu dziecięcego oraz odpowiednich klauzul w umowach.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie – uwarunkowania formalno-prawne regulujące zagadnienia opieki nad dziećmi do lat 3.
  2. Formy organizacyjne opieki nad dziećmi do lat 3.
  3. Podmioty uprawnione do tworzenia i prowadzenia instytucji żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
  4. Procedury związane z utworzeniem i zarejestrowaniem żłobka lub klubu dziecięcego przez jednostkę samorządu.
  5. Katalog obligatoryjnych i fakultatywnych regulaminów, procedur i instrukcji wprowadzonych w żłobku/ klubie dziecięcym.
  6. Katalog uchwał organu stanowiącego w gminie dotyczących tworzenia i funkcjonowania żłobka/klubu dziecięcego.
  7. Charakter opłat za pobyt i wyżywienie dzieci w żłobku/w klubie dziecięcym.
  8. Status gminnego żłobka lub klubu dziecięcego jako samorządowej jednostki organizacyjnej.
  9. Status gminnego żłobka lub klubu dziecięcego jako jednostki sektora finansów publicznych i konsekwencje wynikające z tego faktu.
  10. Status gminnego żłobka lub klubu dziecięcego jako pracodawcy i konsekwencje z tego wynikające.
  11. Zlecanie przez gminy organizacji opieki sprawowanej w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych podmiotom zewnętrznym (operatorom) - zalety i wady, problemy interpretacyjne, itp.
  12. Stanowiska i opinie odpowiednio ministerstwa, RIO, praktyki nadzoru prawnego wojewodów. 
  13. Proces (schemat), harmonogram zlecania opieki sprawowanej w gminnych żłobkach i klubach dziecięcych podmiotom zewnętrznym (operatorom).
  14. Omówienie konsekwencji zlecania organizacji opieki sprawowanej w żłobkach i klubach dziecięcych utworzonych w ramach programu „Aktywny Maluch”.
  15. Konsekwencje zapisów wynikających z umów dotyczących utworzenia miejsc opieki zawartych ze Skarbem Państwa (reprezentowanym przez odpowiedniego wojewodę).
  16. Konsekwencje zapisów wynikających z umów zawartych ze Skarbem Państwa dotyczących dofinansowania przez 36 miesięcy miejsc opieki (836 zł).
  17. Czy i jak środki dofinansowania do funkcjonowania FERS gmina może przeznaczyć na realizację zadania publicznego zleconego na podstawie art. 61 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3?
  18.  Przekazywanie podmiotowi (operatorowi) dotacji zgodnie z zawartą umową, w wysokości 836 zł miesięcznie na dziecko.
  19. Środki przekazywane przez ZUS (1 500 zł) w sytuacji korzystania przez rodziców dziecka ze świadczenia „Aktywnie w żłobku”, określonego w rozdziale 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” (Dz. U. z 2024 r. poz. 858) w sytuacji, w której organizację opieki w żłobku, klubie utworzonym przez gminę, prowadzi podmiot zewnętrzny.
  20. Zasady ustalania opłat za usługi opiekuńcze oraz za wyżywienie w żłobku, w klubie dziecięcym, w którym organizację opieki zlecono podmiotowi zewnętrznemu.
  21. Omówienie treści przykładowych zapisów umów na zlecenie podmiotowi zewnętrznemu organizacji opieki.
  22. Przepisy wewnętrzne – katalog obligatoryjnych i fakultatywnych regulaminów, procedur i instrukcji wprowadzonych w żłobku/w klubie dziecięcym, w którym organizację opieki zlecono podmiotowi zewnętrznemu.
  23. Dotychczasowe doświadczenia - przykłady dobry i złych praktyk w gminach, w których zlecono podmiotowi zewnętrznemu organizację opieki w żłobku, w klubie dziecięcym.
  24. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci
  • wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy, sekretarze, inni pracownicy samorządowi odpowiedzialni za obszar instytucji opieki do lat 3,
  • urzędnicy samorządowi, odpowiedzialni w gminach za zadania dotyczące prowadzenia nadzoru nad realizacją opieki nad dziećmi do lat 3 oraz za zadania wynikające z „ustawy żłobkowej”,
  • właściciele i dyrektorzy samorządowych i prywatnych żłobków,
  • urzędnicy gmin, które w najbliższych latach będą realizować zadanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w ramach Programu Aktywny Maluch.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej we Wrocławiu, ekspert z zakresu szeroko rozumianego prawa pracy, doświadczony wykładowca i ekspert zakresie form opieki nad dziećmi do lat 3 oraz zarządzania tym sektorem, autor wielu publikacji i trener szkoleń dedykowanych pracownikom administracji samorządowej oraz dyrektorom jednostek żłobkowych i oświatowych. Trener realizujący szkolenia dla samorządów lokalnych, kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych, firm i instytucji szkoleniowych. Ekspert i autor materiałów, opracowań i publikacji. Konsultuje i wdraża modele tworzenia instytucji opieki na dziećmi do la 3 w jednostkach samorządu terytorialnego. Konsultant i doradca korporacji samorządowej – związku gmin, wykładowca uczelni wyższej, redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jednostek samorządu lokalnego, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniu do 21 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 1 września 2025 r.