• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Polityka rachunkowości dla jednostek budżetowych – aspekty praktyczne, z uwzględnieniem KSeF

Miejsce
Internet
Termin
09 stycznia 2026
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
479/429 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 23 grudnia 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie, które przygotuje uczestników do opracowania optymalnej polityki rachunkowości wraz z niezbędnymi instrukcjami: kasową, obiegu i kontroli dokumentów, inwentaryzacyjną. Jednostka funkcjonuje prawidłowo, kiedy pracownicy wykorzystują uwspólnioną wiedzę, wynikającą z tych dokumentów w codziennym funkcjonowaniu. Pozwala to na lepszą współpracę komórek finansowych z merytorycznymi i unikanie popełniania błędów.

Ważne informacje o szkoleniu

Polityka rachunkowości to jeden z podstawowych i najważniejszych dokumentów każdej jednostki budżetowej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zweryfikowanie wiedzy i umiejętności w zakresie opracowania polityki rachunkowości jednostki w sposób zapewniający jej prawidłowość i przejrzystość oraz efektywne wykorzystywanie w bieżącej pracy.

• Upewnienie się, że polityka rachunkowości jednostki zawiera wszystkie niezbędne elementy z uwzględnieniem zmian związanych z KSeF.

• Omówienie wielu problemów interpretacyjnych dotyczących zapisów w polityce rachunkowości w zakresie m. in.: 

 rozliczania należności, szczególnie długoterminowych, spornych czy przedawnionych, 

 rozliczeń międzyokresowych, 

 różnych uproszczeń,

 korekty kosztów.

• Zwrócenie uwagi na najczęściej popełniane błędy w zakresie polityki rachunkowości, wynikające z protokołów RIO i NIK.

• Uzyskanie odpowiedzi na pytania, m.in.:

 Dlaczego warto ułożyć politykę rachunkowości w formie załącznikowej? Jakie elementy powinna zawierać?

 Jakie istotne informacje powinny się znaleźć w metodach wyceny aktywów i pasywów? Dlaczego nie może być zaangażowania w metodach wyceny aktywów i pasywów?

 Czy muszą w jednostce funkcjonować rozliczenia międzyokresowe i jakie są dopuszczalne uproszczenia w tym zakresie?

 Jak ustalić odpisy aktualizujące należności?

 Co powinno się znaleźć w zasadach gospodarowania majątkiem?

 Jakie elementy uwzględnić w powiązanych instrukcjach np. obiegu i kontroli dokumentów?

 Kiedy można dokonywać zmian polityki rachunkowości?

zwiń
rozwiń
Program

1. Polityka rachunkowości – podstawy prawne. 

2. Zasady opracowania polityki rachunkowości - część obligatoryjna i nieobligatoryjna:

• praktyczne aspekty - układ polityki rachunkowości i inne ważne wskazówki praktyczne, z uwzględnieniem KSeF,

• określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, 

• zasady wyceny aktywów i pasywów, 

• zasady ustalania wyniku finansowego,

• zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych,

• wykaz kont księgi głównej - ewidencji syntetycznej,

• przyjęte zasady księgowania operacji gospodarczych na kontach księgi głównej, 

• zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych - ewidencji analitycznej i powiązanie kont analitycznych z kontami księgi głównej, 

• wykaz przyjętych uproszczeń, 

• przyjęte zasady ewidencji, rozliczania, kalkulacji i korekty kosztów w ramach rozwiązań dopuszczonych ustawą, 

• rozliczenia międzyokresowe,

• ewidencja należności i odsetek od należności, odpisy aktualizujące należności, 

• ewidencja wydatków, zobowiązania a zaangażowanie,

• zasady dotyczące gospodarowania majątkiem trwałym, w tym m.in. definicje, metody ustalania wartości początkowej, ulepszenia, inwestycje, remonty, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, amortyzacja, likwidacja majątku, porządkowanie środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wyposażenia,

• opis systemu przetwarzania danych,

• zasady ochrony danych,

• część nieobligatoryjna polityki rachunkowości: instrukcja kasowa, instrukcja obiegu i kontroli dokumentów, instrukcja inwentaryzacyjna i inne możliwe. 

3. Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za politykę rachunkowości.

4. Najczęściej spotykane nieprawidłowości w politykach rachunkowości.

5. Przykłady i odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów księgowości jednostek budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 479 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 23 grudnia 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 5 stycznia 2026 r.