• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne aspekty procesu zamknięcia roku oraz przygotowania bilansu wykonania budżetu w księgach organu jst

Miejsce
Internet
Termin
09 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 25 listopada 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie zamknięcie roku budżetowego w jst co jest szczególnym zagadnieniem z punktu widzenia finansów publicznych. Jak zaplanować prace związane z zamknięciem roku i sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, przeanalizujemy zagadnienia w obszarze szczegółowych zasad rachunkowości budżetowej obowiązujących przy zamknięciu ksiąg rachunkowych za 2025 i otwarciu roku 2026 oraz przygotowania sprawozdania z wykonania budżetu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  1. Poznasz konkretne zapisy ewidencyjne dotyczące procesu zamknięcia roku oraz przygotowania bilansu wykonania budżetu w księgach organu jst oraz otrzymasz wiele wyjaśnień problemów interpretacyjnych w tym zakresie.
  2. Dowiesz się, jak sporządzić prawidłowo sprawozdanie finansowe bilans z wykonania budżetu (powiązania z kontami), ale też sprawozdanie budżetowe NDS oraz jakie są najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości, wynikające z protokołów RIO i NIK w obszarze zamknięcia roku.
  3. Uzyskasz odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
  • Jak rozliczyć ewidencyjnie dochody zrealizowane na rzecz jst przez urzędy skarbowe?
  • Jak prawidłowo dokonać zwrotu dotacji z budżetu?
  • Jak ustalić należności i zobowiązania w rozliczeniach z innymi budżetami m .in. instytucjami przekazującymi środki z UE czy inne zagraniczne?
  • Jak rozliczyć i ująć w sprawozdaniach budżetowych dochody z realizacji zadań zleconych jst ustawami, również w jednostce realizującej?
  • Jak ustalić odpisy aktualizujące należności budżetu?
  • Jak zaksięgować wydatki niewygasające?
  • Jak rozliczyć kredyty, pożyczki czy wyemitowane papiery wartościowe? Jak zaktualizować od nich odsetki?
  • Jak rozliczyć dochody i wydatki jednostek?
  • Jak rozliczyć środki pieniężne pozostałe na koniec roku na rachunku budżetu?
  • Jak ustalić wynik budżetu i wynik na pozostałych operacjach niekasowych? Dlaczego ważny jest skumulowany wynik budżetu?
  • Jakie są najczęściej popełniane błędy przy sporządzaniu bilansu z wykonania budżetu?
zwiń
rozwiń
Program

1. Zamknięcie roku – istota procesu w księgach budżetu.

2. Inwentaryzacja, a zamknięcie ksiąg rachunkowych – weryfikacja.

3. Zamknięcie ksiąg w organie:

• rozliczenie dochodów jst księgowanych w organie jst, również dochodów odprowadzanych przez jednostki,

• rozliczanie dochodów z tytułu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,

• zwroty niewykorzystanych dotacji do poszczególnych dysponentów budżetu państwa lub innych podmiotów,

• rozliczenie środków na wydatki przekazanych jednostkom podległym,

• wydatki niewygasające,

• wpływ na rachunek jst pozostałości środków, gromadzonych na wydzielonym rachunku jednostki oświatowej i ich rozliczenie,

• wpłata nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych i ich rozliczenie,

• zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, wyemitowanych papierów wartościowych – rozliczenie,

• pożyczki udzielane przez jst– rozliczenie,

• środki z prywatyzacji,

• odsetki bankowe,

• odpisy aktualizujące należności budżetu,

• rozliczenia międzyokresowe,

• wynik wykonania budżetu, 

• wynik na pozostałych operacjach, 

• skumulowane wyniki budżetu.

4. Rozliczenie podatku VAT, w zależności od przyjętej koncepcji w tym zakresie.

5. Rozliczenie środków pozostałych na rachunku budżetu na koniec roku – na co zwrócić uwagę? Jak prawidłowo wprowadzić do budżetu roku następnego, powiązanie ze sprawozdaniem RB-NDS za IV kw. i w nowym roku budżetowym, Rb-ST, bilansem wykonania budżetu?

6. Sprawozdanie finansowe: bilans wykonania budżetu jst oraz sprawozdanie finansowe jst.

7. Pytania i odpowiedzi. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy działów księgowości w urzędach jst, prowadzący księgi organu.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 25 listopada 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na centrum@frdl.szczecin.pl

 do 3 grudnia 2025 r.