I temat: Wynagrodzenia w samorządzie – nowe wyzwania
Program:
1. Zmiany Kodeksu pracy w związku z przygotowaniem wdrożenia Dyrektywy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania
• Jakie obowiązki będzie miał pracodawca w związku z koniecznością przekazania informacji kandydatowi o wysokości wynagrodzenia?
• Jak zmiana Kodeksu pracy wpłynie na procedurę naboru i inne procesy, w których pracodawca pozyskuje kandydatów do pracy?
• Jak wykonać przepis, w którym ustawodawca wskazuje, by ogłoszenie o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący?
• Jakie inne zmiany w działaniach pracodawcy wymusza nowelizacja Kodeksu pracy?
2. Dyrektywa w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania – wybrane zagadnienia
• Jakie są cele, zakres i podstawowe pojęcia dyrektywy o równości wynagrodzeń?
• Jakie obowiązki nakłada dyrektywa na pracodawców?
• Jak zapewnić równość kryteriów wynagradzania?
• Jakie jest prawo pracowników do informacji o wynagrodzeniach?
• Jakie środki ochrony przed dyskryminacją płacową przewiduje dyrektywa?
• Jakie są praktyczne aspekty wdrażania dyrektywy?
• Jakie działania mogą podjąć pracodawcy, przygotowując się do wdrożenia Dyrektywy?
• Dlaczego każdy pracodawca powinien już teraz podjąć działania przygotowawcze do wdrożenia Dyrektywy?
3. Planowane zmiany przepisów prawa pracy i ich wpływ na pracodawców samorządowych
• Zmiana zasad ustalania stażu pracy dla celów ustalania uprawnień pracowniczych wynikających ze stosunku pracy.
• Planowane uchwalenie ustawy o układach zbiorowych pracy.
• Planowana zmiana ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
• Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
• Zmiana Kodeksu pracy w zakresie obowiązku przeciwdziałania mobbingowi.
II temat: Centralny rejestr umów jednostek sektora finansów publicznych – aktualne postanowienia w świetle projektowanych zmian w ustawie o finansach publicznych.
Program:
1. Centralny rejestr umów dla jednostek sektora finansów publicznych:
• Postanowienia art.12 , art.34 a i 34b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1535 z późn. zm.).
• Obowiązek wprowadzania umów do rejestru – kontekst regulacji.
• Dotychczasowe rejestry umów jednostek sektora finansów publicznych (j.s.f.p.) w BIP.
• Rejestry umów (j.s.f.p.) w innych krajach.
• Minister Finansów jako podmiot prowadzący rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych.
• Zakres umów objętych obowiązkiem wprowadzania do rejestru umów j.s.f.p. i wyłączenia z tego obowiązku.
• Zakres danych umieszczanych w rejestrze umów j.s.f.p.
• Termin wprowadzenia danych do rejestru, a umowy zawierane od dnia wejścia w życie ustawy.
• Forma zawieranych umów, a faktury.
• Szczególne (w tym budzące wątpliwości ) przypadki dotyczące umów umieszczanych w rejestrze j.s.f.p.:
umowy nieodpłatne,
ochrona prywatności , a jawność wynagrodzeń w j.s.f.p.,
tajemnica przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy) – wyłączenie publikacji niektórych danych,
umów przychodowych,
problematyka określenia wartości umów „bezterminowych” lub innych przypadków np. prowizja, zmienna wartość parametrów umowy – kryterium ilościowe lub kwotowe,
dotacje,
składki tytułem członkostwa w organizacjach,
umowy w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych , a rejestr umów.
2. Zmiany dotyczące rejestru umów zawieranych w sektorze finansów publicznych:
• Nowelizacja przepisów ustawy z 14 października 2021 roku o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021r. poz. 2054) uchwalona przez Sejm w dniu 12 maja 2022 r. (art. 12 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw):
zmiana limitu kwotowego umów , których dotyczy obowiązek zamieszczania danych w rejestrze,
penalizacja w zakresie nieprawidłowości dotyczących rejestru – sankcja karna, a sankcja dyscyplinarna w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 18ca),
zmiana terminu wejścia w życie rejestru umów.
3. Projekt z dnia 21 marca 2025 roku ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany:
• Podwyższenie progu wartości umów podlegających rejestracji i zmiana kwalifikacji przedmiotu umowy.
• Rezygnacja z karnej odpowiedzialności kierowników w ustawie o finansach publicznych za nieumieszczanie lub błędne umieszczanie umów w rejestrze.
• Wydłużenie terminu na publikację danych w rejestrze lub jej zmiany.
• Poszerzenie zakresu ujawnianych informacji oraz możliwość dodania innych istotnych danych.
• Dokładniejsze określenie odpowiedzialności za publikacje.
• Zwolnienie z obowiązku ponownego udostępniania na wniosek o udostępnienie informacji, jeśli dane umowy już znajdują się w CRU JSFP.
4. Założenia funkcjonowania systemu teleinformatycznego – Centralnego Rejestru Umów JSFP:
• Zagadnienia ogólne wynikające z ustawy o finansach publicznych.
• Zakres rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów w sprawie Centralnego Rejestru Umów JSFP.
• Odpowiedzi Ministerstwa Finansów na najczęstsze pytania.