1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych:
• nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe naliczane według liczby godzin wsparcia,
• co nowy system zmienił w dotacjach?
2. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETów a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę oraz naliczenie godzin wsparcia do dotacji. Jakie znaczenie mają prawidłowe zapisy w IPEtach dla prawidłowego naliczenia i rozliczenia dotacji?
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów:
• jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
• jak utrzymać wysokie finansowanie uczniów niepełnosprawnych na obecnym poziomie?
• jak prawidłowo zliczyć godziny wsparcia do dotacji, aby nie zwracać dotacji pobranej w nadmiernej wysokości (błędne zliczenie godzin)?
• kalkulator w arkuszu kalkulacyjnym do zliczania godzin wsparcia – przykłady praktyczne (kalkulator zostanie udostępniony uczestnikom szkolenia).
4. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne. Warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów – dane w SIO wg stanu 15 maja (15 czerwca), planowana liczba uczniów a bieżąca liczba uczniów do dotacji – zależności.
5. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej:
• prawidłowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO – godziny wsparcia wpisywane do SIO a wysokość dotacji,
• prawidłowe uzupełnienie danych,
• obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku,
• przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji w zakładce orzeczenia,
• jakie różnice występują przy wykazywaniu godzin wsparcia w SIO a zliczaniem ich do dotacji?
6. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne:
• co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
• jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
• jak wykazywać koszty wspólne?
• jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów?
• wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji,
• wydatki bieżące a wydatki majątkowe,
• doskonalenie nauczycieli.
7. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
8. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach – wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
9. Limity na wynagrodzenia nauczycieli, które można pokryć z dotacji. Jakie są limity brutto, limit całoroczny, a co z pochodnymi od wynagrodzeń.
10. Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne?
11. Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
12. Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
13. Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy są dopuszczalne?).
14. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
15. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.
16. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Oświata