1. Odpowiedzialność kierownika jednostki pomocy społecznej, głównego księgowego i pracowników merytorycznych, za czynności związane z zamknięciem roku budżetowego 2025 i otwarciem 2026.
2. Zasady wstępnego i ostatecznego otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych.
3. Organizacja prac i podział czynności związanych z zamknięciem i otwarciem roku budżetowego w jednostkach pomocy społecznej – przykładowy harmonogram czynności, które należy wykonać do końca 2025 r., do 15 stycznia 2026 r., 85 dni i trzy miesiące po dniu bilansowym.
4. Koszty na przełomie roku 2025/2026.
5. Umorzenie/amortyzacja – zasady, metody i uproszczenia.
6. Trwała utrata wartości i odpis aktualizujący- zasady i przykłady.
7. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
8. Czynności ewidencyjno – rozliczeniowe przed zamknięciem roku, w tym:
- Weryfikacja dowodów księgowych.
- Rozliczenie dotacji.
- Rozliczenie zaliczek.
- Korekta odpisu na ZFŚS.
- Analiza zaangażowania środków finansowych w planie jednostki, pod kątem jego wykonania.
- Uzgodnienia syntetyczno – analityczne.
9. Inwentaryzacja, jako podstawowa czynność warunkująca poprawne zamknięcie roku i ustalenie wyniku finansowego, w tym:
- Czynności, które należy wykonać przed, w trakcie, jak i po inwentaryzacji.
- Uzgodnienia sald należności z kontrahentami – procedura uzgadniania i usuwania rozbieżności.
- Uzgodnienia sald składników majątkowych powierzonych kontrahentom.
- Wykaz aktywów i pasywów, podlegających inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wraz z kontami, na których są ujęte.
- Weryfikacja sald zamiast spisu z natury i potwierdzenia sald – uwarunkowania do zmiany metody inwentaryzacji na podstawie stanowiska MF.
- Wycena i rozliczenie wyników inwentaryzacji – zasady i możliwość stosowania uproszczeń.
- Różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujmowania w księgach rachunkowych - przykłady.
10. Postępowanie poinwentaryzacyjne – propozycje rozwiązań, wnioski i rekomendacje.
11. Podstawy prawne i zasady potwierdzania stanu zasobu nieruchomości.
12. Uzgodnienia stanu środków na rachunkach bankowych.
13. Powtórna kontrola dowodów księgowych i zapisów w księgach rachunkowych w celu zapewnienia kompletności zapisów w księgach rachunkowych roku 2025.
14. Przeniesienie sald kont wynikowych i ustalenie wyniku finansowego za rok 2025.
15. Sporządzenie i kontrola zestawienia obrotów i sald.
16. Termin sporządzenia i składowe sprawozdania finansowego za rok 2025.
17. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacyjnej z załącznikami.
18. Dyskusja.
Pomoc społeczna, zdrowie