• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych

Miejsce
Internet
Termin
22 stycznia 2026
Czas trwania
09:00 - 15:00
Cena
479 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 8 stycznia 2026 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy na szkolenie z zakresu prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych. Podczas zajęć prowadzący wyjaśni na przykładach z praktyki i orzecznictwa sądów administracyjnych wątpliwości oraz kwestie problemowe dotyczące spraw meldunkowych załatwianych w drodze decyzji.

Omówione zostaną m.in.:

  • decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych z uwzględnieniem doręczania pism po zmianach, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych,
  • postępowanie dowodowe,
  • kwestie z zakresu rozstrzygnięć w ww. sprawach.

Szkolenie przeprowadzi praktyk z wieloletnim doświadczeniem, od kilkunastu lat zajmujący się nadzorem nad organami gmin w sprawach dotyczących ewidencji ludności oraz dowodów osobistych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poszerzenie wiedzy w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych.
  • Rozwój umiejętności stosowania przepisów w zakresie omawianych zagadnień.
  • Poprawa jakości orzekania w sprawach meldunkowych.
  • Wskazanie zmian dotyczących doręczania pism na skutek ustawy o doręczeniach elektronicznych.
  • Możliwość przedyskutowania kwestii problematycznych z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.

Uczestnicy poznają odpowiedzi m.in. na poniższe pytania:

  • Kiedy należy wydać decyzję o wymeldowaniu, a kiedy o uchyleniu czynności zameldowania?
  • Jakie są podstawowe zasady postępowania administracyjnego i w jaki sposób powinny być realizowane w praktyce?
  • Jak postąpić, gdy wnioskodawca nie załączył do wniosku dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu?
  • Czy oględziny lokalu są konieczne w każdej sprawie meldunkowej?
  • Czy dowodem może być kserokopia dokumentu urzędowego?
  • Czy można skutecznie wnieść podanie o wszczęcie postępowania e-mailem?
  • Jakie są różnice między zeznaniem a wyjaśnieniem strony?
  • Jakie elementy musi zawierać decyzja w sprawie meldunkowej?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie do tematyki szkolenia, wyjaśnienie pojęć: postępowanie administracyjne, decyzja administracyjna.
  2. Analiza art. 31 i art. 35 ustawy o ewidencji ludności – wyjaśnienie przesłanek wydania decyzji o zameldowaniu, wymeldowaniu i uchyleniu czynności materialno-technicznej zameldowania w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.
  3. Standardy i zasady ogólne postępowania meldunkowego, wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego.
  4. Wybrane zagadnienia procesowe: doręczenia pism, wezwania, terminy załatwiania spraw, ponaglenie.
  5. Przebieg postępowania w sprawie meldunkowej – od oceny formalnej wniosku i wszczęcia postępowania, poprzez czynności dowodowe (dokumenty, zeznania stron i świadków, oględziny), umożliwienie stronie wglądu do akt i wypowiedzenie się w sprawie, aż do wydania decyzji administracyjnej.
  6. Decyzje w sprawach meldunkowych – elementy treści, uzasadnienie faktyczne i prawne, zaskarżalność, weryfikacja w administracyjnym toku instancji.
  7. Analiza wybranych przypadków z praktyki, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, prowadzący postępowania oraz uczestniczący w wydawaniu decyzji w sprawach meldunkowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

prawnik, administratywista, politolog, autor publikacji z zakresu prawa administracyjnego, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, urzędnik mianowany w służbie cywilnej, specjalista w zakresie postępowania administracyjnego, od kilkunastu lat zajmuje się nadzorem nad organami gmin w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych, przeprowadził blisko 200 kontroli w tym obszarze, doświadczony trener, prowadził wiele szkoleń dla pracowników komórek ds. obywatelskich w urzędach gmin.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl