1. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych, za czynności związane z zamknięciem roku budżetowego 2025 i otwarciem 2026.
2. Zasady wstępnego i ostatecznego otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych.
3. Zasady ujmowania dowodów finansowo-księgowych dotyczących danego roku obrotowego, określenie daty wpływu i wprowadzenie do ksiąg dokumentów oraz sprawdzenie kompletności i poprawności – przykładowe opisy.
4. Organizacja prac i podział czynności związanych z zamknięciem i otwarciem roku budżetowego – przykładowy harmonogram czynności, które należy wykonać do końca 2025 r., do 15 stycznia 2026 r., 85 dni i trzy miesiące po dniu bilansowym.
5. Rozliczenie udzielonych zaliczek stałych i jednorazowych.
6. Weryfikacja poprawności i korekta odpisu na ZFŚS – zasady, metody i księgowanie.
7. Umorzenie/amortyzacja – zasady, metody i uproszczenia.
8. Trwała utrata wartości i odpis aktualizujący - zasady i przykłady.
9. Naliczenie i ujęcie w księgach rachunkowych roku 2025 zobowiązań jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) – zasady i księgowanie.
10. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
11. Czynności ewidencyjno – rozliczeniowe przed zamknięciem roku, w tym:
• Weryfikacja dowodów księgowych.
• Rozliczenie dotacji.
• Rozliczenie poniesionych wydatków na inwestycje i przeksięgowanie zakończonych zadań na właściwe konta.
• Analiza zaangażowania środków finansowych w planie jednostki, pod kątem jego wykonania.
• Uzgodnienia syntetyczno – analityczne.
• Naliczenie odsetek i innych wartości ubocznych.
• Koszty na przełomie roku 2025/2026.
12. Inwentaryzacja jako podstawowa czynność warunkująca poprawne zamknięcie roku i ustalenie wyniku finansowego, w tym:
• Czynności, które należy wykonać przed, w trakcie, jak i po inwentaryzacji.
• Uzgodnienia sald należności z kontrahentami – procedura uzgadniania i usuwania rozbieżności.
• Uzgodnienia sald składników majątkowych powierzonych kontrahentom.
• Wykaz aktywów i pasywów, podlegających inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wraz z kontami, na których są ujęte.
• Inwentaryzacja środków trwałych oddanych do osobistego użytku pracownikom, pracującym w trybie zdalnym.
• Weryfikacja sald zamiast spisu z natury i potwierdzenia sald – uwarunkowania do zmiany metody inwentaryzacji na podstawie stanowiska MF.
13. Wycena i rozliczenie wyników inwentaryzacji – zasady i możliwość stosowania uproszczeń.
14. Różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujmowania w księgach rachunkowych - przykłady.
15. Postępowanie poinwentaryzacyjne – propozycje rozwiązań, wnioski i rekomendacje.
16. Podstawy prawne i zasady potwierdzania stanu zasobu nieruchomości.
17. Uzgodnienia stanu środków na rachunkach bankowych.
18. Przeniesienie sald kont wynikowych i ustalenie wyniku finansowego za rok 2025.
19. Sporządzenie i kontrola zestawienia obrotów i sald.
20. Termin sporządzenia i składowe sprawozdania finansowego za rok 2025.
21. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacyjnej z załącznikami.
22. Dyskusja.
Finanse, rachunkowość, podatki