• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Gmina jako spadkobierca: zadania i obowiązki, odpowiedzialność za długi spadkowe i księgowania masy spadkowej oraz weryfikowanie zawiadomień, przesyłanych przez banki na podstawie art. 111 c Prawa bankowego

Miejsce
Internet
Termin
28 stycznia 2026
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
429/479 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 479 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 stycznia 2026 r. cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Gminy, zgodnie z Kodeksem cywilnym jako jednostki samorządu terytorialnego są spadkobiercami ustawowymi w przypadku, gdy spadkodawca nie sporządził testamentu i nie ma krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy, albo spadkobiercy spadek odrzucili. Z reguły w takich przypadkach w masie spadkowej pojawiają się długi, które gminy muszą rozliczać.

W 2016 roku wszedł w życie art. 111 c Prawa bankowego, na podstawie którego banki mają obowiązek informowania gmin o tzw. „martwych kontach”. Powoduje to konieczność prowadzenia postępowań weryfikujących, czy gmina faktycznie jest powołana do dziedziczenia.

  • W celu weryfikacji wiedzy w powyższym zakresie, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadzący wskaże, jak prawidłowo postępować ze sprawami dotyczącymi dziedziczenia po danej osobie przez gminę, w szczególności jak:
    -ustalać majątek spadkowy (aktywa i pasywa),
    -występować o sporządzenie spisu inwentarza spadku,
    -weryfikować i negocjować ewentualne spłaty długów spadkowych,
    właściwie księgować masę spadkową w księgach rachunkowych gminy.

    Zajęcia poprowadzi trener, praktyk z wieloletnim doświadczeniem pracy w jst, który omówi nie tylko regulacje prawne, ale również zwróci uwagę na praktyczne stosowanie przepisów, wskaże najczęstsze błędy i podpowie, jak ich uniknąć.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przypomnimy i uzupełnimy wiedzę dotyczącą możliwości dziedziczenia przez gminy spadku po zmarłych mieszkańcach. Uczestnicy zajęć zyskują jasność, co do zasad dziedziczenia ustawowego oraz konsekwencji przyjęcia spadku wprost, z dobrodziejstwem inwentarza lub jego odrzucenia, co pozwali uniknąć niepotrzebnych kosztów i zabezpieczyć interes finansowy gminy.
  • Przedstawimy obowiązki gmin jako spadkobiercy w zakresie odpowiedzialności za długi spadkowe i księgowania masy spadkowej.
  • Omówimy zasady księgowania aktywów i pasywów z wykorzystaniem danych ze spisu oraz prawidłowego przeksięgowywania zweryfikowanych długów.
  • Wskażemy procedury dotyczące przyjęcia lub odmowy spadku.
  • Podpowiemy, jak weryfikować zawiadomienia przesyłane przez banki w kwestii ustalenia potencjalnego dziedziczenia przez gminę, jak właściwie rejestrować i analizować informacje przekazywane przez banki na podstawie art. 111c Prawa bankowego oraz kiedy kierować sprawę do sądu o stwierdzenie nabycia spadku.
zwiń
rozwiń
Program

1. Dziedziczenie ustawowe przez gminy:
• Dziedziczenie ogólnie.
• Przyjęcie spadku wprost, z dobrodziejstwem inwentarza albo odrzucenie spadku.
2. Sporządzenie spisu inwentarza spadku:
• Cel sporządzenia spisu inwentarza.
• Przygotowanie wniosku o spis inwentarza.
• Poszukiwania masy spadkowej.
3. Właściwe ujęcie w ewidencji księgowej odziedziczonej przez gminę masy spadkowej:
• Prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający zidentyfikowanie dochodów i wydatków gminy, związanych z postępowaniami spadkowymi.
• Wyodrębnienie kont po stronie przychodów i wydatków z tytułu dziedziczenia.
• Księgowanie aktywów i pasywów na podstawie danych ze spisu inwentarza.
• Przeksięgowywanie zweryfikowanych zobowiązań z tytułu długów spadkowych.
4. Zawiadomienia przesyłane przez banki na podstawie art. 111 c Prawa bankowego:
• Rejestrowanie wpływających zawiadomień.
• Weryfikacja zawiadomień celem ustalenia potencjalnego dziedziczenia przez gminę.
• Występowanie do sądów z wnioskami o stwierdzenie nabycia spadku.
5. Kontrola zarządcza wykonywania praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy:
• Uwzględnienie spraw spadkowych w procedurach kontroli zarządczej.
• Definiowanie ryzyka w obszarze spraw spadkowych.
• Okresowa kontrola prowadzonych postępowań.
6. Długi spadkowe:
• Ocena konieczności spłaty długów spadkowych.
• Kolejność zaspokajania wierzycieli spadkowych.
• Prowadzenia negocjacji dot. spłaty długów spadkowych.
• Wyliczanie proporcjonalnych kwot należnych wierzycielom spadkowym.
7. Dodatkowe informacje o dziedziczeniu:
• Spadkobiercy ustawowi i testamentowi.
• Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku.
8. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy urzędów gmin zajmujący się sprawami spadkowymi, księgowaniem przychodów i wydatków gminy oraz kontrolą wewnętrzną.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni pracownik administracji samorządowej na kierowniczym stanowisku w urzędzie gminy, prowadzący szkolenia z tematyki obowiązków i praw gmin jako spadkobierców, testamentu alograficznego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 479 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 stycznia 2026 r. cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 23 stycznia 2026 r.