Szanowni Państwo,

w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Kujawsko-Pomorskiego Biura zapraszamy na spotkanie stacjonarne odbywające się w ramach:
FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
w dniu 5 września 2025 roku, godz. 10:00-14:00 w Park Hotelu (ul. Wrocławska 3, 85-211 Bydgoszcz).

Temat spotkania:

Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez organy JST z perspektywy nadzoru i kontroli wojewody – analiza przypadków i dobrych praktyk.

Program spotkania:

Plan spotkania:

  1. Podstawy prawne kontroli i nadzoru wojewody w zakresie rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez organy JST.

  2. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków (petycji) przez organy JST – analiza wystąpień pokontrolnych wojewodów (w szczególności Wojewody Kujawsko-Pomorskiego).

  3. Rozpatrywanie skarg i wniosków (petycji) przez organy JST – analiza działalności nadzorczej wojewodów (w szczególności Wojewody Kujawsko-Pomorskiego).

  4. Wybrane zagadnienia praktyczne (jakie czynności może wykonywać przewodniczący rady, skarga na rozpatrzenie i bezczynność, ponaglenie – jaki organ?, skarga na przewodniczącego rady i radnego).

  5. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

 

Temat II: Zasady i tryb sporządzania planu ogólnego gminy – z perspektywy sekretarza gminy. Aspekty prawne, proceduralne, organizacyjne i praktyczne.

 

Plan spotkania:

Część I. Istota i rola planu ogólnego – jego kluczowe elementy, uzasadnienie i forma

  1. Podstawowe zasady reformy planowania przestrzennego z 2023 r.

  2. Czym jest plan ogólny gminy i jaka jest jego rola w kształtowaniu polityki przestrzennej w gminie? Najpierw plan ogólny czy nowa strategia rozwoju gminy?

  3. Jakie mogą być konsekwencje braku uchwalenia planu ogólnego?

  4. Elementy planu ogólnego i rola jego uzasadnienia.

  5. W jakiej formie jest przygotowywany i uchwalany plan ogólny?

Część II. Procedura opracowania i przyjęcia planu ogólnego

  1. Procedura opracowania i przyjęcia planu ogólnego – zagadnienia prawne i wyzwania organizacyjne.

  2. Konsultacje społeczne – wymogi prawne, formy i sposób ich przeprowadzania.

  3. Wyzwania proceduralne, organizacyjne i praktyczne przeprowadzania konsultacji społecznych według nowych zasad.

  4. Jakie dokumenty związane z planem ogólnym należy przygotować dla radnych na sesję?

  5. Dokumentowanie prac planistycznych – wymogi prawne i organizacyjne. Jak wydawać wypisy i wyrysy z planu ogólnego?

Prowadzący:

Dr Sebastian Pięta – radca prawny, wieloletni kierownik oddziału nadzoru w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu (2016-2024) oraz członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu (2015-2017). Specjalizuje się w zagadnieniach statutowych i ustrojowych JST, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz gospodarki komunalnej. Posiada 12-letnie doświadczenie w weryfikacji prawnej aktów prawa miejscowego. Wykładowca na studiach podyplomowych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, autor publikacji oraz uczestnik wielu konferencji i kongresów z zakresu planowania przestrzennego. Od 2024 r. współprowadzi kancelarię prawną specjalizującą się w prawie samorządowym.

Grzegorz Drozd – radca prawny, wieloletni zastępca kierownika oddziału nadzoru w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu (2016-2024). Specjalizuje się w zakresie kwestii statutowych i ustrojowych JST, zagadnień oświatowych oraz utrzymania czystości i porządku w gminach. Posiada 13-letnie doświadczenie w weryfikacji prawnej aktów prawa miejscowego. Autor licznych publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządowego na łamach Dziennika Gazety Prawnej, miesięcznika "Gazeta Samorządu i Administracji" (Infor), a także "Pracownik Samorządowy" oraz dwutygodnika samorządowego "Wspólnota" (Municipium). Od 2024 r. współprowadzi kancelarię prawną specjalizującą się w prawie samorządowym.

 

Koszt udziału w spotkaniu

Zrzeszeni w Forum Sekretarzy

Niezrzeszeni w Forum Sekretarzy

 

90 zł 

520 zł 

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 29 sierpnia 2025 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl

W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy Województwa Kujawsko-Pomorskiego prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum: Andrzejem Pożyczką,  tel. 725 302 319 .

Zapraszamy do udziału!