• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Księgowe zamknięcie roku i przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego za 2025 r.

Miejsce
Internet
Termin
16 stycznia 2026
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
479/429 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 2 stycznia 2026 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os.

Szkolenie koncentruje się na praktycznym przeprowadzeniu procesu zamknięcia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych, łącząc regulacje prawne z rzeczywistymi problemami, które pojawiają się w jednostkach wraz z końcem roku. Pokazuje praktyczne zastosowanie przepisów w codziennej pracy księgowych – od wyceny aktywów i pasywów, poprzez rozliczanie odpisów aktualizujących należności, aż po sporządzenie bilansu i sprawozdań budżetowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Temat jest szczególnie istotny, ponieważ na etapie zamknięcia roku najczęściej pojawiają się błędy – w wycenie rozrachunków, ujmowaniu różnic inwentaryzacyjnych czy rozliczaniu wydatków niewygasających. Błędy te skutkują nie tylko nieprawidłową prezentacją danych finansowych, ale także zastrzeżeniami organów kontroli. Również wprowadzane zmiany prawne dotyczące rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej mają bezpośredni wpływ na sposób sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych za dany rok.

Kompleksowe ujęcie tematu pozwoli uczestnikowi szkolenia nie tylko uzyskać wiedzę na temat obowiązujących przepisów, ale także przełożyć ją na zapisy w księgach, interpretować problematyczne sytuacje i przygotować się do kontroli RIO czy NIK.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dowiesz się, jak prawidłowo przygotować i przeprowadzić księgowe zamknięcie roku w jednostce sektora finansów publicznych. 

• Nauczysz się dokonywać wyceny aktywów i pasywów, rozliczać odpisy aktualizujące należności, naliczać odsetki, rozliczać różnice kursowe oraz ujmować zdarzenia na przełomie roku budżetowego. 

• Nabędziesz umiejętność sporządzania zestawienia obrotów i sald, bilansu oraz sprawozdań budżetowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. 

• Rozwiniesz kompetencje w zakresie łączenia regulacji prawnych z praktyką ewidencyjną i sprawozdawczą, a także zwiększysz świadomość dotyczącą odpowiedzialności za rzetelność zamknięcia ksiąg.

• Poznasz odpowiedzi m.in. na pytania:

 Jakie przepisy regulują zamknięcie ksiąg rachunkowych i jakie są obowiązujące terminy?

 Jak prawidłowo dokonać odpisu aktualizującego należności i ująć go w sprawozdawczości?

 Jak rozliczyć różnice inwentaryzacyjne i w jakim terminie je ująć?

 W jaki sposób prezentować nadpłaty i rozrachunki z tym samym kontrahentem w bilansie i sprawozdaniach?

 Jak postępować z kosztami i przychodami na przełomie roku oraz z wydatkami niewygasającymi?

 Kiedy i w jaki sposób dokonywać korekt sprawozdań finansowych i budżetowych?

• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, w tym skrypt zawierający zagadnienia omówione na szkoleniu w formie opisowej. 

zwiń
rozwiń
Program

1. Nadrzędne zasady rachunkowości i szczególne zasady rachunkowości w JSFP.

2. Czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych:

• Czynności inwentaryzacyjne.

• Odpis aktualizujący należności.

• Środki zgromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych PJB i SJB różnice.

• Naliczenie odsetek od należności i zobowiązań.

• Wycena rozrachunków wyrażonych w walutach obcych.

3. Powiązanie sald kont księgowych z pozycjami bilansu i wycena i prezentacja:

• Wartości niematerialne i prawne.

• Rzeczowe aktywa trwałe.

• Zapasy (rzeczowe aktywa obrotowe).

• Należności długo- i krótkoterminowe.

• Długoterminowe i krótkoterminowe aktywa finansowe.

• Różnice inwentaryzacyjne.

• Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.

• Fundusz.

• Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.

4. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych:

• Terminy zamykania ksiąg rachunkowych.

• Zapisy po zamknięciu wstępnym w księgach rachunkowych.

• Ujmowanie zdarzeń po dniu bilansowym.

• Ujmowanie błędów z poprzednich lat w księgach rachunkowych.

• Dokumentacja związana z zamknięciem ksiąg rachunkowych (wydruki).

5. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych:

• Prace przygotowawcze.

• Sporządzenie sprawozdania finansowego.

• Prace kończące rok obrotowy.

6. Przeksięgowania roczne w jednostkach stosujących konta zespołu:

• Rozliczenie wyniku finansowego.

• Księgowania w roku następnym.

7. Uzgodnienia ksiąg rachunkowych.

8. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego:

• Rozliczenia międzyokresowe przychodów.

• Rozliczenia międzyokresowe kosztów.

9. Wydatki niewygasające z upływem roku budżetowego:

• Ujmowanie niewygasających wydatków na kontach.

• Prezentacja w sprawozdawczości niewygasających wydatków.

10. Zagadnienia problemowe:

• Termin sporządzania zestawienia obrotów i sald kont.

• Termin ostatecznego rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.

• Potwierdzenia sald możliwe rozwiązania.

• Inwentaryzacja drogą weryfikacji, które składniki aktywów.

• Korekty w zapisach księgowych po sporządzeniu sprawozdania finansowego.

• Korygowanie sprawozdań finansowych.

• Jak wykazywać w bilansie i sprawozdaniach budżetowych rozrachunki z jednym kontrahentem?

Czy tylko per saldo po stronie zobowiązań, czy nadpłatę po stronie należności(aktywa) a fakturę po stronie zobowiązań(pasywa)?

• Jak prawidłowo powinna zostać wykazana nadpłata czynszu w księgach rachunkowych oraz w bilansie?

11. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi, księgowi jednostek budżetowych i samorządowych, osoby odpowiedzialne za ewidencję bilansową, osoby uczestniczące w sporządzaniu sprawozdań finansowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 2 stycznia 2026 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na centrum@frdl.szczecin.pl do 12 stycznia 2026 r.