DZIEŃ I – 9 października 2024 r. 10:00-15:00
1. Samorządowe prawo pracy po zmianach dla kadry kierowniczej (5 h).
DZIEŃ II – 10 października 2024 r. 10:00-15:00
1. Oceny okresowe pracowników, jak rozmawiać z pracownikami (2 h).
2. Techniki redukcji stresu, metody radzenia sobie z presją oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu (2 h).
3. Wystąpienia publiczne w pigułce (1 h).
DZIEŃ III – 22 października 2024 r. 10:00-15:00
1. Skuteczne narzędzia zarządzania zespołem (5 h):
• Zarządzanie zespołem i komunikacja w zespole.
• Delegowanie pracowników.
• Motywowanie.
• Trudne rozmowy i rozwiązywanie konfliktów.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU:
I Dzień - 9 października 2024 r.
SAMORZĄDOWE PRAWO PRACY PO ZMIANACH DLA KADRY KIEROWNICZEJ 5h
1. Podstawa zatrudnienia pracowników samorządowych – wybór, powołanie, umowa o pracę.
2. Rodzaje umów o pracę oraz ograniczenia związane z ich zawieraniem.
3. Tryby rozwiązania umowy o pracę.
4. Obowiązki przełożonego w świetle przepisów prawa pracy.
5. Odpowiedzialność osoby kierującej pracownikami na gruncie prawa pracy – kiedy za naruszenia odpowiada bezpośredni przełożony, a kiedy pracodawca?
6. Czas pracy pracowników samorządowych – najczęściej stosowane systemy oraz rozkłady czasu pracy.
7. Praca pracownika poza rozkładem czasu pracy – w jaki sposób rekompensować? (wzory).
8. Przerwy w pracy – kiedy pracownik nabywa do nich prawo oraz jakie są zasady ich udzielania?
9. Uprawnienia pracownika związane z rodzicielstwem - praca w godzinach nadliczbowych/w porze nocnej/ odbywanie podróży służbowej.
10. Wniosek pracownika o elastyczny czas pracy – jak pogodzić potrzeby pracownika oraz zakładu pracy w sposób zgodny z nowymi przepisami? (wzór).
11. Udzielanie i odpracowywanie wyjść prywatnych pracowników – na jakich zasadach powinno się odbywać? (wzór)
12. Przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy – kiedy reagować?
13. Praca kierownika poza rozkładem czasu pracy – kiedy i na jakich zasadach ma prawo do rekompensaty?
14. Sankcje za brak stosowania nowych przepisów prawa pracy – jakie nowe wykroczenia pojawiły się w Kodeksie pracy?
15. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy – jakie zagadnienia są najczęściej pod lupą inspektora pracy?
16. Zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej – na jakich zasadach przysługuje oraz czy można odmówić jego udzielenia? (wzór)
17. Urlop opiekuńczy – jakich danych można żądać od pracownika w związku z jego udzieleniem, kiedy pracodawca musi go udzielić? (wzór)
18. Wniosek pracownika o bardziej stabilne warunki zatrudnienia – w jaki sposób odpowiedzieć pracownikowi, aby przyczyna nie była kwestionowana przez PIP?
19. Zaległy urlop wypoczynkowy – jakie działania podjąć, aby pracownicy korzystali z niego w terminie?
20. Dokumentacja pracownicza po zmianach przepisów – jakie dokumenty otrzymane od pracownika należy przekazać do kadr, celem umieszczenia ich w aktach osobowych pracownika?
21. Notatki przełożonego dotyczące zachowania pracownika – jak utrwalać naruszenia w sposób zgodny z przepisami?
22. Trzeźwość w miejscu pracy – jak powinien się zachować przełożony, gdy zachodzi podejrzenie, że pracownik jest w stanie nietrzeźwości/po użyciu alkoholu?
23. Dyscyplina w pracy – jakimi instrumentami dysponuje kierownik, gdy pracownik np. spóźnia się do pracy lub nie wykonuje poleceń przełożonego?
24. Monitoring w miejscu pracy – jakie są granice kontroli pracownika przez pracodawcę/przełożonego?
25. Zakres przedmiotowy i podmiotowy mobbingu – pojęcie mobbingu i jego elementy.
26. Mobbing vs. inne zjawiska występujące w środowisku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji oraz molestowania.
27. Sposoby przeciwdziałania niepożądanym zjawiskom w miejscu pracy.
28. BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – jak powinno być zorganizowane takie stanowisko pracy oraz do kiedy należy je dostosować do nowych przepisów?
29. Pytania i odpowiedzi.
II Dzień - 10 października 2024 r.
OCENY OKRESOWE PRACOWNIKÓW, JAK ROZMAWIAĆ Z PRACOWNIKAMI 2h
1. Oceny okresowe pracowników samorządowych – podstawy prawne, terminy, etapy,
2. Metodologia ocen pracowników samorządowych, a wymagania prawne
3. Dokumentacja oceny okresowej pracownika samorządowego.
4. Kryteria oceny okresowej
5. Znaczenie rozmowy z ocenianym pracownikiem.
6. Przykładowe arkusze oceny okresowej oceny pracownika.
7. Etyka przy dokonywaniu ocen okresowych pracowników
8. Najczęstsze błędy w procesie oceniania.
TECHNIKI REDUKCJI STRESU, METODY RADZENIA SOBIE Z PRESJĄ ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE WYPALENIU ZAWODOWEMU 2h
1. Czym jest wypalenie zawodowe i stres, jak działa środowisko pracy, objawy wypalenia – z uwzględnieniem specyfiki stanowisk kierowniczych.
2. Czynniki ryzyka zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się wypalenia zawodowego –quiz.
3. Jak się komunikować wspierająco (słuchanie odzwierciedlające, blokady komunikacyjne, komunikat JA, umiejętne zadawanie pytań, raport z drugą osobą, budująca informacja zwrotna).
4. Techniki relaksacji, medytacja połączona z techniką oddechową.
5. Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu na stanowisku kierowniczym - podsumowanie.
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE W PIGUŁCE 1h
1. Cechy dobrego mówcy, jak opanować tremę.
2. Komunikacja na poziomie werbalnym i niewerbalnym, kontakt wzrokowy, ruch, gestykulacja, uśmiech. Sytuacje trudne podczas wystąpienia.
3. Plan wystąpienia – podsumowanie
III Dzień - 22 października 2024 r.
SKUTECZNE NARZĘDZIA ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM 5h
1. Jak z grupy tworzy się zespół - czyli najważniejsze to dobre fundamenty pod budowę.
a. Czym jest grupa? Czym jest mistrzowski zespół – podstawowe kryteria i definicje.
b. Najlepsze sposoby realizacji etapów budowy samodzielnego zespołu.
c. Efektywne sposoby wzmacniania ducha współpracy w zespole.
d. Tworzenie i przestrzeganie kontraktów, umów i norm w zespole czyli jak budować wspólnotę celów, wspólnotę zadań.
e. Skuteczna komunikacja szefa, czyli co zrobić, aby być słuchanym. Silne argumenty zamiast argumentów siły.
f. Dlaczego pracownicy nie zawsze słuchają przełożonego?
g. Skuteczne zasady budowania silnych argumentów.
h. Dlaczego pracownicy nie mogą dobrze zrozumieć i zapamiętać naszych prostych komunikatów?
i. Sztuka przekonywania vs manipulacja
j. Jak sobie radzić z manipulacją innych.
k. Podstawowe techniki perswazji
l. 3 fundamenty efektywnej komunikacji w zespole i na poziomie manager – podwładny.
2. Motywowanie współpracowników i podwładnych poprzez budowanie PROAKTYWNEJ POSTAWY W MIEJSCU PRACY.
a. Co motywuje ludzi do pracy i nie tylko – motywatory zewnętrzne i wewnętrzne
b. Dlaczego warto i należy realizować postawione przez kadrę kierowniczą cele.
c. Zarządzanie własną energią, skuteczne sposoby utrzymania zaangażowania
3. Zasady efektywnego delegowania zadań i odpowiedzialności.
a. Dlaczego warto delegować zadania? – case study- dyskusja uczestników
b. Jak przygotować się do delegowania? Co i komu delegować? Dobór pracowników do realizacji zadań
c. Pozorne delegowanie, różnice między delegowaniem zadań a delegowaniem uprawnień
d. Błędy w procesie delegowania i ich konsekwencje.
e. Egzekwowanie vs monitorowanie zadań.
4. W moim zespole jest konflikt! Co dalej?
a. Pozytywne strony nieporozumień czyli trzy sposoby jak wypracować akceptowalne dla wszystkich rozwiązanie.
b. Zalety i sposoby przeprowadzania „uczciwych konfrontacji, kłótni”
c. Dlaczego konflikty tak skutecznie rozwijają Nasze relacje? Skuteczne zasady wykorzystywania energii z konfliktów do budowania porozumienia.
d. W moim zespole są Gwiazdy! Czyli skuteczne rozwiązywanie trudnych sytuacji w pracy zespołu.
e. Jak przyjmować emocjonalny feedback od pracowników - pozytywny i negatywny, uzasadniony i nieuzasadniony.
f. Jak skutecznie dawać sobie radę z ocenami współpracowników-praktyczne ćwiczenia unikania porwań emocjonalnych „ co robimy na bardzo dużym wkurzeniu?...”