1. Związek zadań realizowanych przez szkołę ponadpodstawową z modelem finansowania zadań oświatowych szkół ponadpodstawowych, w tym kształcenia w zawodzie.
2. Związek pozyskiwania środków z subwencji oświatowej z Systemem Informacji Oświatowej – zadania dyrektora w zakresie prawidłowości wprowadzenia danych.
3. Standardy organizacji pracy szkoły ponadpodstawowej wynikające z modelu finansowania zadań oświatowych:
• racjonalna liczebność oddziałów w szkole ponadpodstawowej,
• zasady realizacji zajęć edukacyjnych w podziale na grupy oddziałowe, międzyoddziałowe, międzyklasowe i międzyszkolne – praktyczne rozwiązania.
4. Ramowy plan nauczania LO, technikum, szkół branżowych i szkół policealnych – zajęcia obowiązkowe i zajęcia dodatkowe dla ucznia oraz zajęcia obowiązkowe dla szkoły a fakultatywne dla ucznia.
5. Model organizacji praktycznej nauki zawodu – uporządkowanie spraw kadrowych nauczycieli praktycznej nauki zawodu.
6. Godziny do dyspozycji dyrektora - praktyczny model ustalania liczby godzin dla szkoły i zasady ich wykorzystania.
7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie:
• organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny – zapisy w statucie dające możliwość elastycznego przydziału zadań specjalistom,
• elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak dążyć do efektywności i racjonalność tych zajęć?
8. Trzy modele organizacji kształcenia specjalnego (oddział integracyjny, oddział specjalny, włączenie ucznia objętego kształceniem specjalnym do oddziału ogólnodostępnego). Model właściwy dla szkoły ponadpodstawowej - analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym.
9. Elastyczny model organizacji kształcenia specjalnego – jak dążyć do efektywności i racjonalności stosowanych form wsparcia?
10. Cztery formy indywidualizacji kształcenia, co powinniśmy wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
11. Organizacja zajęć na warunkach określonych w odrębnych przepisach:
• nauka języka polskiego dla cudzoziemców i osób powracających z zagranicy,
• zajęcia umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
• zakres obowiązkowego stosowania i pozyskiwania środków na ten cel.
12. Organizacja biblioteki szkolnej – racjonalne rozwiązania.
13. Planowanie pracy nauczycieli w arkuszu organizacyjnym – czy rozdysponować wszystkie nadgodziny?
14. Kompetencje kuratora oświaty, związków zawodowych i organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego – zasada działania w ramach ustawowo przyznanych kompetencji. W jakich sytuacjach możliwe jest nakazanie dyrektorowi zmian w arkuszu organizacyjnym.
15. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Oświata