1. Wprowadzenie. Geneza i bezpieczeństwo e-administracji. Ustawa o doręczeniach.
• Kiedy zaczną obowiązywać nowe zasady e-doręczeń?
• E-doręczenia – zasady doręczeń i ich skutki.
• Baza adresów elektronicznych - dane przetwarzane w bazie, skutki wpisu do bazy adresów elektronicznych.
• Nowe usługi (rodzaje) doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa.
• Nowe sposoby liczenia terminów załatwienia sprawy.
2. Definicje i skutki prawne rozumienia dokumentu elektronicznego, dowodu doręczenia.
3. Nowa zasada pisemności i jej konsekwencje:
• Załatwianie sprawy „bez człowieka”.
• Załatwianie sprawy on-line.
• Rodzaje podpisów elektronicznych i ich prawne aspekty, w tym zasady podpisywania pism, kierowanych do organów administracji w trybie k.p.a., a zasady uwierzytelniania pism, wynikające z przepisów materialno-prawnych.
4. Zasady składania podań utrwalonych w postaci elektronicznej:
• Podanie utrwalone w postaci elektronicznej a dokument elektroniczny - kierunki zmian w prawie np. Prawo o ochronie przyrody, Prawo o aktach stanu cywilnego.
• Nowy adres do doręczeń - kto go przyznaje, kto musi go mieć, jak wygląda, ile adresów będzie w jednej jednostce?
• Konsekwencje prawne składnia pism na adres poczty do doręczeń (zwykłym mailem).
• Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem.
• Czy należy podpisywać załączniki składane przez e-PUAP, czy tylko pismo główne?
• Jak się weryfikuje podpisy składane elektronicznie?
• Od kiedy liczmy terminy załatwienia sprawy w przypadku wpłynięcia pism utrwalonych w postaci elektronicznej?
5. Doręczenia elektroniczne po zmianach:
• Doręczenie korespondencji w okresie przejściowym.
• Nowa siatka pojęciowa (dokument doręczenia).
• Hierarchia doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa, wyjątki od doręczenia elektronicznego.
• Adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych i konsekwencje jego wpisania do bazy.
• Jak należy doręczać korespondencję, jeśli nowy adres do doręczeń już jednostka posiada – na ten adres czy przez e-PUAP?
• Wyjątki od doręczeń elektronicznych.
• „Administrator skrzynki do doręczeń” – zadania.
6. Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego – kiedy i po co to robimy?
7. Podsumowanie. Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa