• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dostępne miejsca pracy: ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami a procesy zatrudniania pracowników w jst. Standardy postępowania

online

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na trzydniowe szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w kontekście zatrudniania i dostępnych miejsc pracy.

Ważne informacje o szkoleniu

Zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami każdy podmiot publiczny podlega obowiązkowemu wdrażaniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz likwidacji barier. Dotyczy to nie zapewnienia dostępności wobec klientów, ale również pracowników czy kandydatów, aplikujących na stanowiska w jst. Co istotne, zapewnienie dostępności nie dotyczy tylko osób z orzeczoną niepełnosprawnością! Szczegółowy zakres dostępności został określony w art. 6 ustawy, lecz niejednokrotnie wymaga interpretacji w zakresie konkretnych rozwiązań, jakie powinny zostać wprowadzone w urzędach w procesach zatrudniania pracowników. W związku z tymi obowiązkami, zapraszamy Państwa do uczestnictwa w szkoleniu, dzięki któremu powyższe zagadnienia w praktyczny i przejrzysty sposób zostaną wyjaśnione w kontekście zadbania o dostępność w zakresie zatrudniania pracowników i dostępnych miejsc pracy. Szkolenie oprócz części wykładowej będzie zawierało elementy praktyczne w postaci ćwiczeń, pracy grupowej, wykonywanej przez uczestników pod okiem trenera, omówienie case study – przykładów rozwiązań, wdrożonych w poszczególnych jednostkach.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy praktycznej w tematyce dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej w zakresie zatrudniania pracowników w jst.
• Upowszechnienie rozwiązań dotyczących wdrażania rozwiązań w zakresie likwidacji barier w procesie rekrutacji oraz zatrudniania i współpracy z obecnymi pracownikami jst, wynikającymi z ustawy o zapewnianiu dostępności
• Rozwój umiejętności wykorzystania pozyskanej wiedzy m.in. również w analizie i modyfikacjach dotychczasowych rozwiązań z uwzględnieniem obowiązków, wynikających z ustawy o zapewnianiu dostępności.
• Omówienie standardów dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej w procesie rekrutacji, zatrudniania pracowników – procedury rekrutacji, procedura zatrudnienia, procedura wdrażania racjonalnych usprawnień i dostępu alternatywnego.
• Przedstawienie zakresu i metodyki przeprowadzania audytu dostępności miejsca pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Wskazanie zadań koordynatora dostępności w zakresie zapewniania dostępności w procesie zatrudnienia – rekrutacja, zatrudnienie, dostosowanie miejsca pracy dla osób, które są obecnie pracownikami, a posiadają szczególne potrzeby.
• Zdobycie wiedzy na temat źródeł finansowania rozwiązań w dostępności i likwidacji barier w zakresie dostępności w procesach zatrudniania pracowników ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przegląd przepisów prawnych w Polsce odnoszących się do dostępności w procesach zatrudniania pracowników ze szczególnymi potrzebami.
2. Standardy dostępności w budynkach użyteczności publicznej – zapewnienie dostępności w miejscu pracy.
3. Audyt dostępności miejsca pracy – narzędzie do analizy dostępności, przygotowania planu jej zapewniania oraz formularz samobadania – przykłady, case study.
4. Rozwiązania w zapewnianiu dostępności w miejscu pracy, z których korzystają osoby ze szczególnymi potrzebami – case study, przykłady zastosowania.
5. Dostępność w procesie ewakuacji pracowników ze szczególnymi potrzebami – zaplanowanie procesu zgłaszania szczególnych potrzeb w procesach kadrowych oraz BHP. Wskazanie roli koordynatora dostępności w tym zakresie.
6. Omówienie sytuacji, w których nie jest możliwe zapewnienie dostępności w procesie zatrudnienia.
7. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji publicznych, odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie, koordynatorzy ds. dostępności w instytucjach publicznych, sekretarze, osoby, odpowiadające w jednostce za kadry i rekrutację pracowników.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością,, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością, konsultantka Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w realizacji projektu “Ramowe wytyczne - projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych”. Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 385 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 maja 2023 r.