1. Rodzaje i formalnoprawne podstawy stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych.
2. Przesłanki stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych jednostek samorządu terytorialnego:
- Ważny interes dłużnika lub interes publiczny jako przesłanki do umorzenia, częściowego umorzenia, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności cywilnoprawnych.
- W jaki sposób i na podstawie jakich dokumentów dłużnik może wykazać wystąpienie w jego konkretnym przypadku przesłanek ważnego interesu na poparcie zastosowania ulgi?
3. Obowiązek podjęcia uchwały przez organ stanowiący jst na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposób i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych:
- Czy uchwała musi być podjęta, aby ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych mogły być stosowane?
- Jak w praktyce interpretować ustawowe pojęcie „szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg”?
- Jakie zagadnienia muszą być objęte regulacją uchwałową?
- Czy i jakie kryteria stosowania ulg muszą/powinny zostać określone w uchwale?
- Czy jeżeli ulgi przewidziane w uchwale stanowić będą pomoc publiczną, to projekt uchwały podlega opiniowaniu przez UOKiK?
- Jakie mogą być konsekwencje nieprzesłania lub zbyt późnego przesłania projektu uchwały do UOKiK?
4. Tryb i procedury udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w odniesieniu do osób fizycznych:
- Czy ulgi mogą być stosowane tylko na wniosek?
- Jakich dokumentów można żądać od osób fizycznych dla wykazania „ważnego interesu dłużnika” lub „interesu publicznego”?
- Czy przy stosowaniu ulg na wniosek osób fizycznych muszą być stosowane procedury o przetwarzaniu danych osobowych (tzw. RODO) i w jaki sposób?
- Czy można udzielić innej ulgi niż wnioskowana, np. wniosek o umorzenie, a udzielana jest ulga o rozłożeniu na raty?
- Jak postąpić w przypadku, gdy wnioskujący o ulgę nie chce przedłożyć stosownych dokumentów na udokumentowanie/poparcie prawa do ulgi?
- Czy zamiast stosownych dokumentów (np. kopii zaświadczeń, zeznań podatkowych) można przyjąć oświadczenie od zobowiązanego o jego sytuacji materialnej?
- Czy oświadczenia składane w toku postępowania ulgowego mogą być przyjmowane od dłużników z rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych informacji?
5. Tryb i procedury stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą:
- Jakie dokumenty powinien złożyć przedsiębiorca, ubiegający się o ulgę w spłacie należności cywilnoprawnej?
- Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, chcący skorzystać z ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej w ramach pomocy publicznej?
6. Analizowanie i rozpatrywanie wniosków o ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych. Czy gmina – oprócz uchwały – powinna mieć opracowane szczegółowe procedury wewnętrzne dot. stosowania ulg?:
- Czy zasadne jest i dlaczego kolegialne rozpatrywanie wniosków o ulgi?
- Czy przed zastosowaniem ulgi, wniosek powinien być zaopiniowany np. przez radę gminy/miasta lub odpowiednią komisję rady?
- Czy rada gminy może udzielać indywidualnych ulg w spłacie należności cywilnoprawnych?
7. Możliwość i warunki umorzenia należności cywilnoprawne jst z urzędu:
- Czy umarzając należność cywilnoprawną z urzędu należy założyć dla takiej sprawy akta?
- Jakie dokumenty powinny być zgromadzone w aktach sprawy dot. umorzenia z urzędu?
8. Formy rozstrzygnięcia o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych:
- W jakiej formie następuje przyznanie ulgi?
- W jakiej formie następuje odmowa udzielenia wnioskowanej ulgi?
- W jaki sposób umorzyć należność cywilnoprawną z urzędu?
- Czy przedawnione należności cywilnoprawne należy odpisać z ksiąg rachunkowych czy też powinny być wcześniej umorzone i w jakiej formie?
9. Kto – oprócz wójta, burmistrza, prezydenta miasta – może podpisać odpowiedni dokument o zastosowanej uldze lub odmowie udzielenia ulgi?:
- Czy osoba podpisująca dokument o uldze musi posiadać odpowiednie upoważnienie na podstawie k.p.a., czy też powinno to być pełnomocnictwo?
- Jaka jest podstawa prawna do udzielenia pełnomocnictwa, umożliwiającego udzielenie ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej?
10. Niedochodzenie niskich kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym, przypadających jednostce samorządu terytorialnego:
- Czy uchwała o niedochodzeniu niskich kwotowo należności cywilnoprawnych musi być podjęta przez organ stanowiący jst?
- Czy brak uchwały o niedochodzeniu należności cywilnoprawnych oznacza, że trzeba dochodzić każdej zaległości – nawet symbolicznej złotówki?
- Czy należności, których – na podstawie odpowiedniej uchwały – nie będzie się dochodzić powinny być wcześniej przypisane w księgach rachunkowych?
- Czy niedochodzenie należności oznacza automatyczny jej odpis z ksiąg rachunkowych?
- Jak udokumentować dla celów księgowych niedochodzenie niskich kwotowo należności cywilnoprawnych?
11. Propozycje rozwiązań systemowych w jst lub jednostkach organizacyjnych gminy/miasta w zakresie stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, a w szczególności:
- Kolegialne rozpatrywanie wniosków, np. przez powołany w tym celu zespół zadaniowy. Projekt zarządzenia wójta/ burmistrza/prezydenta miasta o powołaniu zespołu zadaniowego.
- Opracowanie jasnych procedur stosowania ulg, sprzyjające jawności i przejrzystości postępowania. Wzór procedury.
- Opracowanie ramowych wzorów wniosków, oświadczeń i rozstrzygnięć w sprawie zastosowanej ulgi. Wzory.
12. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako konsekwencja niezgodnego z przepisami zastosowania ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej jst.
13. Indywidualne pytania, konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki