I. Wprowadzenie do warsztatów:
1. Zagadnienia organizacyjne, agenda szkolenia.
II. Dostosowanie sposobu funkcjonowania urzędu do zapisów Ustawy:
1. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami.
2. Określenie katalogu klientów ze szczególnymi potrzebami w urzędzie.
3. Proksemika pomieszczenia:
• Katalog barier.
• Techniczne dostosowanie powierzchni urzędu do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami.
• Uniwersalne projektowanie nowych rozwiązań – jako instrument realizacji dostępności; zasady uniwersalnego projektowania (elastyczność użycia, dostępność i czytelność informacji, niski poziom wysiłku fizycznego, odpowiednie wymiary i przestrzeń, prosta i intuicyjna obsługa, tolerancja dla błędów).
• Racjonalne usprawnienia w usuwaniu istniejących barier.
4. Cztery płaszczyzny mające wpływ na obsługę klienta w urzędzie:
• Płaszczyzna architektoniczna.
• Płaszczyzna proceduralna.
• Płaszczyzna informacyjna.
• Płaszczyzna wizerunkowa.
5. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
• W zakresie dostępności architektonicznej – windy, korytarze, klatki schodowe, ciągi piesze w budynku – dostosowanie do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, korzystających z kul, lasek, pomocy ortopedycznych, osób starszych, osób z wózkami dziecięcymi, osób mających problemy z poruszaniem się.
• W zakresie dostępności cyfrowej – uregulowania wynikające z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. O dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych).
• W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej – zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku (np. plan, schemat, oznaczenia kierunkowe) i dotykowy (np. tyflomapa, makieta, fakturowe ścieżki prowadzące) lub głosowy (informacja w urządzeniu typu infokiosk, infomat, nagranie audio na stronie internetowej), które umożliwią np. osobie niewidomej samodzielne zorientowanie się w zakresie możliwości dotarcia do danego pomieszczenia.
• Dostęp alternatywny.
6. Obowiązki sprawozdawcze:
• Raporty o stanie dostępności.
7. Proces certyfikacji dostępności (jeśli dotyczy jednostki):
• Audyt dostępności.
• Minimalne wymagania.
• Etapy procesu certyfikacji.
• Certyfikat – okres ważności oraz jego elementy.
• Wymagania dla podmiotów, które otrzymały certyfikat.
• Opłaty.
8. Koordynator ds. dostępności:
• Zadania koordynatora ds. Dostępności.
• Analiza stanu zapewnienia dostępności.
• Publikacja informacji nt. dostępności jednostki.
9. Postępowanie skargowe:
• Wniosek o zapewnienie dostępności; podmioty uprawnienie do jego składania.
• Termin na zapewnienie dostępności.
• Skarga na brak dostępności.
• Postępowanie przed Prezesem Zarządu PFRON.
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa