I DZIEŃ 4 grudnia 2020 r.
Nowe Prawo zamówień publicznych. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące zamówień oraz kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania
W tym dniu kursu uczestnicy pozyskają wiedzę na temat zakresu przedmiotowego i podmiotowego nowej ustawy, poznają nowe definicje zawarte w słowniczku ustawowym, dowiedzą się o tym, jak udzielać zamówień wyłączonych z ustawy z uwagi na wartość zamówienia (ze szczególnym uwzględnieniem zamówień bagatelnych). Omówione zostaną także kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, które czekają ich w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Cele nowej ustawy Pzp.
- Systematyka nowej ustawy Pzp.
- Podmioty obowiązane do stosowania przepisów nowej ustawy Pzp.
- Progi i stosowanie nowej ustawy Pzp.
- Nowe definicje ustawowe, w szczególności dokumenty zamówienia w tym specyfikacja warunków zamówienia i opis potrzeb i wymagań, podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe, pisemność, postępowanie o udzielenie zamówienia, warunki zamówienia.
- Przepisy kodeksu cywilnego w procesie udzielenia zamówienia oraz zasady obliczania terminów w nowej ustawie Pzp.
- Zakres wyłączeń stosowania przepisów nowej ustawy Pzp.
- Modyfikacja dotycząca zasad udzielania zamówień w nowej ustawie Pzp, w tym zasada efektywności.
- Zamówienia bagatelne w nowej ustawie Pzp - Które przepisy nowej ustawy Pzp mają zastosowanie do zamówień bagatelnych?; Ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym (wymagana zawartość, zasady publikacji); Czy ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym: a) stanowi zaproszenie wykonawców do złożenia oferty?, b) stanowi zaproszenie wykonawców do zgłoszenia zainteresowania danym postępowaniem?, c) ma charakter informacyjny?; Jak ustawodawca rozumie pojęcie „jednorazowy zakup”?; Kiedy zamawiający będzie mógł odstąpić od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym w BZP i co należy rozumieć przez pojęcie „uzasadniony przypadek”?
- Plan postępowań w nowej ustawie Pzp - Zawartość planu postępowań; Nowe zasady publikacji planu postępowań; Aktualizacja planu postępowań.
- Przygotowanie postępowania według nowej ustawy Pzp:
- rola kierownika zamawiającego i komisji przetargowej,
- zasady szacowania wartości zamówienia,
- zmiany w czynności opisania przedmiotu zamówienia,
- przedmiotowe środki dowodowe,
- ustalenie niektórych warunków zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem wadium według nowej ustawy Pzp,
- ogłoszenia w sprawach zamówień.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
II DZIEŃ 9 grudnia 2020 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne
W tym dniu uczestnicy poznają nowy tryb postępowania o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne (tryb podstawowy w trzech wariantach proceduralnych) oraz dowiedzą się jak w sposób praktyczny przygotować i przeprowadzić całe postępowanie o udzielenie zamówienia w tym trybie.
- Warianty trybu podstawowego.
- Przygotowanie postępowania w trybie podstawowym:
- Opis przedmiotu zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
- Oszacowanie wartości zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
- Opracowanie SWZ – specyfikacji warunków zamówienia.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 1 trybu podstawowego.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 2 trybu podstawowego.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 3 trybu podstawowego.
- Wyjaśnienia treści SWZ.
- Składania i otwarcie ofert.
- Badanie i ocena złożonych ofert:
- Podstawy odrzucenia oferty.
- Wyjaśnienia i poprawy omyłek.
- Weryfikacja podmiotowa wykonawcy.
- Wybór oferty najkorzystniejszej.
- Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
III. DZIEŃ 11 grudnia 2020 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
W tym dniu uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań oraz wstępne konsultacje rynkowe, podjąć decyzję w przedmiocie wyboru trybu, przygotować SWZ lub opis potrzeb i wymagań i jaka jest ich zawartość w progu unijnym. Ponadto omówiony zostanie przebieg postępowania o udzielenie zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem trybu przetargu nieograniczonego, w tym modelu klasycznego oraz odwróconego.
- Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia:
- analiza potrzeb i wymagań zamawiającego,
- wstępne konsultacje rynkowe,
- opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe (zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu),
- SWZ - specyfikacja warunków zamówienia dla trybu przetargu nieograniczonego (art. 134 ustawy Pzp jako baza SWZ także dla innych trybów).
- Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia:
- tryby udzielania zamówień,
- wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia – nowe zdefiniowanie wszczęcia postępowania w progu unijnym,
- pytania do SWZ, udzielanie odpowiedzi, zmiany w ogłoszeniu,
- składania i otwarcie ofert,
- badanie i ocena ofert: badanie przedmiotowe i podmiotowe,
- wybór najkorzystniejszej oferty
- Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania, przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
- Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
IV DZIEŃ 16 grudnia 2020 r.
Komunikacja zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
W tym dniu uczestnicy dowiedzą się o sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Omówienie regulacji prawnych dotyczących form komunikacji w postępowaniu, w szczególności komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, ze wskazaniem właściwości tych środków, możliwości odstąpienia od użycia środków komunikacji elektronicznej, obowiązków informacyjnych po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji (warunków technicznych i organizacyjnych) oraz konsekwencji związanych z wyborem i użytkowaniem środków komunikacji elektronicznej, wskazanie czym jest postać a czym forma elektroniczna, jak weryfikować prawidłowość podpisu: kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego, jakich formatów dokumentów można żądać od wykonawcy, jak przygotować się technicznie i organizacyjnie, aby skutecznie komunikować się z wykonawcami i skutecznie otworzyć złożone w danym postępowaniu oferty.
- Formy komunikacji wymagane i dopuszczone w nowym Prawie zamówień publicznych.
- Środki komunikacji elektronicznej, ich właściwości techniczne i organizacyjne.
- Możliwość odstąpienia od stosowania środków komunikacji elektronicznej i obowiązki uczestników postępowania z tego tytułu.
- Środki komunikacji elektronicznej do składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, odpowiedzialność zamawiającego.
- Obowiązki informacyjne po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji.
- Właściwości dokumentu elektronicznego. Czym się różni postać elektroniczna od formy elektronicznej? W jakiej formie mają być przedłożone: oferta, podmiotowe, przedmiotowe środki dowodowe, oświadczenia, inne dokumenty, w tym pełnomocnictwa, a także wadium?
- Walidacja kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego.
- Otwarcie ofert w świetle nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
V DZIEŃ 18 grudnia 2020 r.
Umowa w sprawie zamówienia oraz jej wykonanie, środki ochrony prawnej i pozasądowe rozwiązywanie sporów
W tym dniu uczestnicy poznają zasady zawierania umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonania (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacji umów, oraz zakres stosowania środków ochrony prawnej jako formy kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.
- Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie:
- formalności, których należy dopełnić przed zawarciem umowy,
- okres realizacji umowy,
- treść umowy w sprawie zamówienia publicznego – klauzule zakazane (abuzywne) oraz tzw. Klauzule nakazane (co w umowie powinno się znaleźć),
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
- zmiana wynagrodzenia – klauzule waloryzacyjne,
- podwykonawstwo w umowie w sprawie zamówienia publicznego,
- zmiany umowy w sprawie zamówienia,
- nadzorowanie wykonania umowy, raport z realizacji zamówienia,
- nowe ogłoszenie w sprawach zamówień – ogłoszenie o wykonaniu umowy.
- Środki ochrony prawnej:
- terminy w postępowaniu odwoławczym,
- zmiana zakresu podstaw odwoławczych,
- zawartość odwołania i wymagania formalne związane z wniesieniem odwołania,
- przebieg postępowania odwoławczego i możliwe rozstrzygnięcia,
- utworzenie sądu zamówień publicznych,
- opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
- nowe terminy wnoszenia skargi do sądu zamówień publicznych.
- Pozasądowe rozwiązywanie sporów wynikających z realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego (mediacja, koncyliacja).
- Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
- Podsumowanie kursu. Egzamin.
Zamówienia publiczne