Początek każdego roku to moment, w którym Zamawiający zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przygotowuje się do nowych procedur i postępowań. Tu warto zdać pytanie, czy działania i rozwiązania zastosowane w roku 2023 były zawsze prawidłowe? Odpowiedzi na to kluczowe pytanie warto zweryfikować, aby w kolejnym roku prawidłowo prowadzić postępowania. Podczas proponowanego szkolenia:
• Przeanalizujemy zagadnienia z zakresu sprawozdania z udzielonych zamówień w roku 2023 (zawartych umów w 2023 r.), które zamawiający ma obowiązek przesłać do 1 marca 2024 roku. W poprzednich latach obowiązek ten był realizowany poprzez wysyłanie informacji do Prezesa UZP, gdzie w praktyce przekazane informacje nie podlegały szczegółowej weryfikacji. Obecne sprawozdania, które Zamawiający przekazuje, znajdą się już w ujednoliconej bazie e-Zamówień prowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych. W przypadku wadliwie wprowadzonych danych lub popełnionych błędów w postępowaniach prowadzonych w roku 2023, będzie istniała możliwość ich automatycznego sprawdzenia w systemie zamówień publicznych. Zaprezentujemy mechanizmy weryfikacji sprawozdania oczami kontrolującego i zamawiającego. Wskażemy jak przygotować się do poprawienia wadliwie przygotowanego sprawozdania, aby dokonać poprawy występujących błędów?
• Omówimy zmiany, które zaszły w systemie zamówień publicznych pod kątem możliwości wystąpienia nieprawidłowości w postępowaniach realizowanych w 2024 r. Dość często Zamawiający wykorzystując dokumentację, SWZ, załączniki, ogłoszenia wymagane przepisami ustawy pzp z poprzednio realizowanych postępowaniach z roku 2022/2023 nie zdaje sobie sprawy z tego, że po raz kolejny powiela nieprawidłowości i błędy. W tej części szkolenia nie będą omawiane zasady przygotowania tych dokumentów - zostanie zaś wskazana lista miejsc w dokumentacji lub ich fragmentów, które często naruszają przepisy i wymagają korekty.
• Przedstawimy analizę regulacji wewnętrznych obowiązujących w jednostce (regulamin pracy komisji przetargowej, regulaminów zamówień o wartości poniżej lub powyżej 130 000 zł). Regulacje wewnętrzne w procedurach często nakładają na prowadzącego postępowanie obowiązki i ich dokumentowanie w sposób czasochłonny, z dużą ilością czynności i „straty czasu”. Przedstawimy kilka przykładów usprawniających rozwiązania wewnętrzne oparte na regulacjach, gdzie procedura tam opisana może być dużo prostsza i mało uciążliwa. Jednocześnie wskażemy przykłady regulaminów prowadzących do naruszeń przepisów prawa, w tym Kodeksu cywilnego.
Zamówienia publiczne