• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozpatrywanie skarg i wniosków na podstawie k.p.a. Skargi i wnioski a dostęp do informacji publicznej oraz w kontekście zakończenia kadencji

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 lutego 2024 r cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego wskażemy, krok po kroku, jak procedować skargi i wnioski w kontekście zmian w k.p.a., spowodowanych wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz tymi, wnoszonymi na koniec kadencji.

Podczas zajęć:

  • omówimy tryb, zasady oraz terminy obowiązujące przy rozpatrywaniu petycji, kierowanych do organów wykonawczych i  uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany K.p.a. czy petycji, kierowanych na gruncie ustawy o petycjach. Zwrócimy uwagę na prawidłowość zapisów w statutach i regulaminach dotyczących skarg i wniosków.
  • wskażemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości, jak zakwalifikować pismo: jako petycję, skargę czy wniosek, co zrobić z anonimami, a co z ponowną petycją czy skargą,
  • podpowiemy, co zrobić ze skargami i wnioskami spływającymi na koniec kadencji,
  • przeanalizujemy zagadnienia w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego czy wniosków w oparciu o dostęp do informacji publicznej.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki zmian w k.p.a., w szczególności w zakresie doręczeń elektronicznych i omówienie ich wpływu na procedurę postępowania w przedmiocie skarg i wniosków.
  • Weryfikacja, czy prawidłowo potrafimy zakwalifikować pismo jako skargę, wniosek, petycję czy wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
  • Wskazanie ścieżki właściwego postępowania w przypadku wpłynięcia do jednostki skargi, wniosku, petycji czy wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Uzyskanie podpowiedzi i wskazówek, komu i w jaki sposób przekazać skargę według właściwości.
  • Porównanie wniosku złożonego w kontekście k.p.a., a wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
  • Sprawdzenie poprawności zapisów statutów, regulaminów organizacyjnych oraz zarządzeń w sprawie skarg i wniosków.
  • Skonsultowanie kwestii prawnych i praktycznych dotyczących problematyki petycji, skarg i wniosków w kontekście przedstawienia najnowszych rozstrzygnięć organów nadzoru, wskazanie praktycznych przykładów pism i wzorów dokumentów.
  • Poznanie aktualnego orzecznictwa w zakresie problematyki szkolenia.
  • Możliwość zapoznania się z praktycznym stosowaniem przepisów, uzyskania odpowiedzi na najczęściej pojawiające się kwestie problemowe z tematyki szkolenia, wyeliminowania błędów i nieprawidłowości w bieżącej pracy.

Wskazanie:

  • Różnic pomiędzy skargą a wnioskiem a petycją.
  • Terminu, w jakim należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję.
  • Jak postąpić z anonimami?
  • Co zrobić w przypadku: przekroczenia terminu, powtarzających się wniosków, braków formalnych wniosku?
  • Kiedy skarżący może odwołać się po rozpoznaniu skargi przez organ?
  • Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków w Kodeksie postępowania administracyjnego.
2. Wniosek w kontekście k.p.a. a wniosek o udostępnienie informacji publicznej – różnice.
3. Anonimy. 
4. Zapisy statutów czy regulaminów organizacyjnych w sprawie skarg i wniosków, zarządzenia w sprawie skarg i wniosków.
5. Różnice między skargą a wnioskiem.
6. Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony: czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję? Co mówi na ten temat orzecznictwo?
7. Przekazanie skargi według właściwości np. część skargi do rady, część do kierownika jednostki organizacyjnej, część do UODO itp. Jak to sprawnie przeprowadzić? Analiza stanów faktycznych.
8. Braki formalne skargi i wniosku.
9. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków – krok po kroku.
10. Rola poszczególnych organów w tym: rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst.
11. Przewlekłość a bezczynność.
12. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, sekretarze, radcy prawni, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 lutego 2024 r cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 8 marca 2024 r.