I. Wyrównie szans edukacyjnych uczniów zadaniem każdej szkoły i przedszkola:
1. Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb uczniów podstawą udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacji kształcenia specjalnego i pracy z uczniem zdolnym.
2. Obserwacja pedagogiczna realizowana w toku bieżącej pracy podstawą skutecznego wsparcia ucznia w rozwoju.
3. Obowiązek dostosowanie programów nauczania i wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb uczniów – zadaniem każdego nauczyciela.
4. Dostosowanie zasad oceniania wewnątrzszkolnego do zróżnicowanych potrzeb uczniów – zadaniem każdej szkoły.
5. Formy indywidualizacji kształcenia przewidziane w systemie oświaty - przykłady racjonalnych rozwiązań:
a) Nauczanie indywidualne.
b) Zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
c) Organizacja zajęć w grupie do 5 uczniów.
d) Indywidualny program i tok nauki.
6. Dokumentacja szkoły z zakresu uwzględniania zróżnicowanych potrzeb uczniów.
7. Udzielanie wsparcia uczniom o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach trwającej epidemii, w tym w okresach ograniczenia funkcjonowania szkoły/przedszkola.
II. Organizacja pracy szkoły/przedszkola z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów:
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i praca z uczniem zdolnym - zadaniem każdej szkoły/przedszkola - wzór zapisów w statucie.
2. Kadrowe aspekty zatrudniania specjalistów w szkole/przedszkolu - wzór zapisów w statucie.
3. Współdziałanie szkoły/przedszkola z rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży - wzór zapisów w statucie.
4. Budowanie odpowiedzialności wszystkich nauczycieli za skuteczne rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb uczniów w trybie nadzoru pedagogicznego, oceny pracy nauczycieli i stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.
Oświata