1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
2. Podstawowe błędy twórców statutów.
• Wykraczania poza zakres upoważnienia ustawowego – częste przypadki.
• Powtórzenia, które modyfikują przepisy ustawowe.
• Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
3. Uregulowania merytoryczne na przykładach z praktyki:
• Zakres przepisów ogólnych, w tym herbach, flagach, sztandary, chorągwiach i innych symbolach i niepotrzebne przepisy o granicach i obszarze.
• Rozdział władzy między organem stanowiącym i wykonawczym – zabronione nakładanie szczegółowych obowiązków na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i pracowników urzędu.
• Dlaczego nie można uszczegółowić i doprecyzować praw i obowiązków radnego.
• Przewodniczący wyłącznie organizatorem prac rady.
• Kluby radnych, im mnie regulacji tym lepiej.
• Przepisy proceduralne - porządek sesji, głosowanie i protokoły, co można usprawnić.
• Problemy zasad i trybu działania komisji rewizyjnej i komisji skarg, wniosków i petycji w statucie.
• Obiektywne trudności z przepisami dotyczącymi pracy organu wykonawczego i zasad dostępu do dokumentów i korzystania z nich w statucie.
4. Techniki prawodawcze ważne dla precyzyjności i łatwości korzystania ze statutu:
• Załączniki w uchwałach statutowych. Im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle nie są potrzebne.
• Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
- Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
- Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
- Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
- Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i tekst jednolitego.
- Przepis o wejściu w życie, jak dobrać vacatio legis.
5. Podsumowanie – prezentacja autorskiego, uniwersalnego projektu statutu.
Radni, biuro rady