• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak prowadzić BIP dostępny cyfrowo? Kompendium wiedzy, dobre praktyki, rozwiązywanie nieprawidłowości i problemów

Program i karta zgłoszeniowa

W przypadku zgłoszenia do 27 marca 2024 r. cena wynosi 399 zł netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Zamieszczanie danych udostępnionych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej, podobnie jak publikowanie treści na stronach internetowych jsfp powinno odbywać się zgodnie nie tylko z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji publicznej, czy rozporządzeń wykonawczych o BIP, ale także z przepisami o dostępności cyfrowej. Niejednokrotnie mamy wątpliwości, czy prawidłowo zamieściliśmy plik, dodaliśmy informację lub inny dokument. Szczególnie, że istnieje możliwość żądania, od osoby zgłaszającej, zapewnienia dostępności cyfrowej, a w następstwie tego, wniesienia skargi na brak zapewnienia dostępności cyfrowej w administracji publicznej.

W celu weryfikacji czy prawidłowo realizujemy zadania dotyczące praktycznego stosowania przepisów o dostępności cyfrowej w odniesieniu do zamieszczania i publikacji treści w BIP-ie instytucji, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadzący wyjaśni, krok po kroku, jak właściwie zamieszczać dane zgodnie z wymogami WCAG 2.1- konkretnymi wytycznymi, które są swoistym drogowskazem, wskazującym jak poprawnie tworzyć strony internetowe i aplikacje, aby móc udostępniać je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, czy też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi.

Podczas części warsztatowej zostaną zaprezentowane zagadnienia praktyczne związane z publikowaniem treści dostępnych cyfrowo w  BIP-ie, w tym zamieszczanie danych, np. PDF-ów, omówienie kwestii prostego przekazu oraz dobrych praktyk.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zweryfikujemy, czy prawidłowo prowadzimy BIP jednostki, zgodny z zapisami, wynikającymi z ustawy o dostępności cyfrowej – będziemy mieli możliwość skonsultować „na bieżąco” czy dane zamieszczone na BIP-ie są w prawidłowy sposób i czy są dostępne.
  • Przedstawimy sposoby publikacji treści w BIP-ie, przekazywania informacji, formy publikacji, terminy, archiwizację, aktualizację informacji, czy możliwe linkowania.
  • Wskażemy obowiązki publikacyjne, określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz przypomnimy, jakie są ograniczenia na stronach BIP, także te związane z ochroną danych osobowych.
  • Zaprezentujemy techniki dotyczące zamieszczania danych w BIP-ie zgodnie z przepisami ustaw o dostępie do informacji publicznej, ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, ustawie o dostępności cyfrowej czy rozporządzeń MSWiA w tym zakresie.
  • Przekażemy praktyczne porady i wskazówki, jak właściwie należy prowadzić i zamieszczać informacje w BIP- ie.
zwiń
rozwiń
Program

I. Podstawy prawne prowadzenia BIP:

  1. Kto ma obowiązek prowadzić BIP? Kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  2. Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej?
  3. Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji.

II. BIP- zagadnienia praktyczne:

  1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
  2. Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
  3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
  4. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
  5. Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
  6. Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych? 
  7. Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
  8. Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www: obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP, standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl Rozporządzenia MSWiA.
  9. Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za tworzenie treści dostępnych cyfrowo oraz zamieszczanie ich na stronach www i BIP, członkowie zespołów redakcyjnych BIP, administratorzy stron podmiotowych i internetowych, sekretarze, koordynatorzy ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Dyplomowany archiwista. Czynny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Specjalista dostępności cyfrowej i architektonicznej, biegle zna standardy WCAG 2.1. Praktyk, posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, kursów, warsztatów z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, dostępności cyfrowej, BIP-u, prawa archiwalnego, ochrony danych osobowych, oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla administracji publicznej. Prowadzi audyty dostępności cyfrowej wśród administracji publicznej i firm prywatnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 zł netto/os. W przypadku zgłoszenia do 27 marca 2024 r. cena wynosi 399 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 11 kwietnia 2024 r.