• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Procedura wydawania decyzji środowiskowej - najnowsze zmiany

Miejsce
Internet
Termin
29 sierpnia 2024
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
399/450 zł
Zapisz się na szkolenie

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 14 sierpnia 2024 r. obowiązuje cena 399 netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

W październiku 2023 r. weszły w życie ważne zmiany prawne w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zmiany te wprowadziły duże ułatwienia w procesie inwestycyjnym, ale jednocześnie nałożyły duże sankcje na organy za łamanie nałożonych nowelizacją obowiązków. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego wykładowca omówi najważniejsze zasady procedowania decyzji środowiskowych, w tym wszystkie zmiany w kontekście ich znaczenia dla organów wydających decyzje, jak i dla inwestorów oraz zwróci uwagę na aktualne problemy w tym zakresie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie z najnowszymi zmianami dotyczącymi procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  • Pogłębienie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie wydawania decyzji środowiskowych. Zrozumienie przepisów i umiejętne ich stosowanie pozwoli na sprawne wydawanie oraz pozyskiwanie decyzji środowiskowych.
  • Uczestnicy uzyskają m. in. odpowiedzi na pytania:
    • W jakiej formie należy opublikować decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w BIP na okres 14 dni?
    • Czy w przypadku wniosku o udostępnienie informacji o środowisku można wysyłać plik z linkami odsyłającymi do BIP, gdzie wszystkie informacje można odnaleźć?
    • Czy można kopiować mapy z zasobu geodezyjnego?
    • Czy w przypadku inwestycji planowanej na terenie dwóch gmin wymagane jest pisemne porozumienie pomiędzy nimi?
    • Czy dla podziemnych tras kablowych, które są planowane pod farmy fotowoltaiczne, decyzja środowiskowa jest konieczna?
    • Czy dla planowanych przedsięwzięć na terenach przemysłowych lub już zagospodarowanych z niewielką powierzchnią biologicznie czynną, należy przedstawiać inwentaryzację przyrodniczą?
    • Jakie kryteria powinien uwzględnić organ - Starosta do przeprowadzania procedury ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie pozwolenia na budowę?
    • Czy należy wymienić w KIP numery działek i powierzchnię łączną inwestycji, czy wystarczy dołączyć mapę z zaznaczonym zakresem inwestycji i obszarem oddziaływania (np. w przypadku rozbudowy drogi)?
    • Czy inwestor ma obowiązek przesłania tylu odpisów załączników, ile jest stron w wersji papierowej i na CD?
    • Czy można przyspieszyć uprawomocnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji przebudowy drogi?
    • W ilu egzemplarzach powinny być przekazywane mapy, które są załącznikiem do KIP?
    • Czym różni się odwołanie od decyzji od skargi do sądu?
    • Czy rygor natychmiastowej wykonalności praktykuje się w decyzjach środowiskowych, czy odrębnym rozstrzygnięciem?
    • Czy trzeba/powinno się informować strony postępowania o każdej czynności organu, np. o wezwaniu podmiotu planującego inwestycję do uzupełnienia KIP czy raportu, o wpłynięciu opinii RDOŚ itd.?
    • Czy wezwanie do uzupełnienia KIP wystawiamy przed zawiadomieniem o wszczęciu, czy po?
    • Czy uzupełnienia i wyjaśnienia do raportu powinny być podpisane przez autora raportu, czy mogą być podpisane przez wnioskodawcę?
    • Jeśli po odmowie uzgodnienia przez RDOŚ wnioskodawca uzupełni materiał dowodowy, tj. zmieni wariant alternatywny, który był podstawą do odmowy uzgodnienia, to można dalej procedować i wysłać ponownie do uzgodnień zmieniony raport?
    • Czy w przypadku uchylenia przez SKO decyzji środowiskowej organu I instancji i przekazania jej do ponownego rozpatrzenia oraz brakiem przedłożenia uzupełnień przez wnioskodawcę, organ może wydać decyzję o odmowie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zawiadamiając wcześniej wnioskodawcę na podstawie art. 79 a ustawy KPA o zamiarze wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony? Jaka będzie podstawa prawna wydania odmowy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w tym przypadku?
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie definicji inwentaryzacji przyrodniczej.
2. Zmiany w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
3. Zmiany w zakresie podawania do publicznej wiadomości informacji dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
4. Możliwość przeprowadzenia na wniosek oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (na terenie form ochrony przyrody).
5. Opis wariantów przedsięwzięcia w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
6. Zawarcie w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko informacji o braku rozwiązań alternatywnych dla inwestycji liniowych przebiegających przez rezerwat przyrody lub park narodowy.
7. Zmiany w zakresie załączników do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
8. Zmiany w zakresie doręczeń stronom postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
9. Likwidacja obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę dla inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej lub inwestycji jej towarzyszącej.
10. Zmiany w sądowo-administracyjnej procedurze dotyczącej wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
11. Szczególna procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
12. Kary za niepodawanie informacji do publicznej wiadomości.
13. Powiązane zmiany ustawy o ochronie przyrody.
14. Przepisy przejściowe.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów finansowo-księgowych, organizacyjnych, controllingowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i inni odpowiedzialni za przygotowanie i realizację programu naprawczego, kierownicy komórek organizacyjnych, pracownicy wydziałów zdrowia i komórek nadzoru nad podmiotami leczniczymi w podmiotach tworzących, członkowie rad społecznych, audytorzy i kontrolerzy wewnętrzni; główni księgowi i skarbnicy, kierownicy i dyrektorzy spzoz oraz osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny. W trakcie ponad 20 lat praktyki zawodowej przeprowadziła oraz konsultowała przeprowadzenie kilkuset postępowań administracyjnych przez organy administracji rządowej i samorządowej, w trybie zwyczajnym oraz trybach nadzwyczajnych, w I oraz II instancji. W latach 2003 - 2008 była odpowiedzialna za obsługę prawną Departamentu Ochrony Przyrody oraz Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko w Ministerstwie Środowiska, a w latach 2008-2012 za obsługę prawną w Departamencie Ocen Oddziaływania na Środowisko w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Od 2012 r. jest radcą prawnym oraz zajmuje się obsługą prawną w administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz podmiotów prywatnych w ramach kancelarii radcy prawnego. Jest pracownikiem PGE PAK Energia Jądrowa S.A. Jako trener jest wysoko oceniana przez uczestników szkoleń za bardzo zrozumiały sposób wykładu, zwłaszcza dla tych osób, które nie posiadają wiedzy prawniczej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 450 netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Przy zgłoszeniach do 14 sierpnia 2024 r. obowiązuje cena 399 netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.org.pl do 23 sierpnia 2024 r.