13 marca 2025
Szanowni Państwo,
w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Kujawsko-Pomorskiego Biura zapraszamy na spotkanie stacjonarne odbywające się w ramach:
FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
w dniu 13 marca 2025 roku w godzinach 10.00-14.30
w Hotelu „Przystanek Toruń” (ul. Chłopickiego 4, 87-100 Toruń)
Temat spotkania:
Współpraca sekretarzy z organami stanowiącymi w aspekcie raportu o stanie jednostki samorządowej i procedury udzielania wotum zaufania. Problemy praktyczne oświadczeń majątkowych
Celem spotkania jest stworzenie płaszczyzny do dyskusji na temat relacji zachodzących pomiędzy organem stanowiącym j.s.t., sekretarzem (urzędem) oraz organem wykonawczym. Sprawność organizacyjna i wsparcie merytoryczne w relacjach z radą są gwarantem prawidłowego wykonywania obowiązków przez wszystkie wymienione podmioty, zaś płaszczyzną do tego jest odpowiednie zorganizowanie pracy urzędu oraz ustalenie w tym zakresie pozycji sekretarza jednostki samorządowej. Rozważania w tym przedmiocie nabierają szczególnego w kontekście przygotowania i procedowania raportu o stanie jednostki samorządowej oraz poszerzenia uprawnień przewodniczącego rady oraz poszczególnych radnych. Odrębnym punktem spotkania będzie analiza praktycznych problemów związanych z wypełnianiem i składaniem oświadczeń majątkowych.
Prowadzący:
dr Rafał Budzisz - doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.
Program spotkania:
1. Rada gminy (powiatu) i jej kompetencje.
2. Organ wykonawczy a organ stanowiąco-kontrolny.
3. Współpraca sekretarza z organem stanowiącym na różnych płaszczyznach organizacyjnych rady:
• in pleno,
• komisjami rady,
• poszczególnymi radnymi.
4. Współpraca z radą na płaszczyźnie stanowienia prawa:
• inicjatywa uchwałodawcza organu wykonawczego i przygotowywanie projektów uchwał przez „urząd”,
• procedura uchwałodawcza na terenie rady.
5. Współpraca z radą na płaszczyźnie uprawnień kontrolnych:
• Rady,
• Komisji rady,
• Radnych.
6. Organizacja urzędu a organ stanowiący.
7. Wydawanie poleceń przez przewodniczącego rady.
8. Uprawnienia kontrolne radnych w relacji z urzędem i jednostkami organizacyjnymi.
9. Praktyka układania relacji urząd – rada. Dyskusja.
10. Raport o stanie jednostki samorządowej jako szczególna forma współpracy sekretarza z organem stanowiącym – dobre praktyki.
11. Problemy udzielenia bądź nieudzielenia wotum zaufania organowi wykonawczemu.
12. Problemy praktyczne dotyczące składania i analizy oświadczeń majątkowych. Dyskusja.
Koszt udziału:
Koszt udziału w spotkaniu |
Zrzeszeni w Forum Sekretarzy |
Niezrzeszeni w Forum Sekretarzy |
|
80 zł (dopłata za catering i salę) |
520 zł |
Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 03 marca 2025 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl
W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy Województwa Kujawsko-Pomorskiego prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum: Andrzejem Pożyczką, tel. 725 302 319