14 grudnia 2022
FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
w dniu 14 grudnia 2022., w godz. 10.00-14.00, w formule online
Spotkanie poświęcone będzie omówieniu najważniejszych zmian w prawie pracy w 2023 roku wraz z omówieniem nowości w dokumentacji pracowniczej. Uczestnicy otrzymują nowe wzory kwestionariuszy, wniosków, oświadczeń, informacji o warunkach zatrudniania, regulaminów etc.
Program szkolenia:
Zmiany, które przyniesie za sobą rok 2023 mają na celu:
- uporządkować przepisy dotyczące pracy zdalnej
- dostosować przepisy Kodeksu Pracy do unijnych Dyrektyw
- wprowadzić zmiany w zakresie rozwiązań prorodzinnych
- wprowadzić elastyczną organizację pracy dla pracowników będących rodzicami lub opiekunów
- zmiany dotyczące badania trzeźwości pracowników
1. Proponowane zmiany w prawie pracy na 2023 rok:
- nowe obowiązki pracodawcy przy organizacji pracy zdalnej z uwzględnieniem nadchodzących zmian,
- urlop w 2023 roku – nowe zasady,
- konieczność uzasadnienia wypowiedzeń umów na czas określony,
- zmiany w zakresie rozwiązań prorodzinnych,
- wydłużenie urlopu rodzicielskiego dla ojca,
- elastyczna organizacja pracy dla pracowników będących rodzicami lub opiekunów,
- nowe wykroczenia i kary,
2. Zmiany w zakresie kontrolowania trzeźwości pracowników:
- badanie trzeźwości a kontrola trzeźwości,
- kiedy i na jakiej podstawie można kontrolować trzeźwość pracowników?
3. Czas pracy w 2023 roku:
- systemy czasu pracy – zasady ich stosowania i rozliczania w tym nowe warunki pracy zdalnej,
- ewidencja czasu pracy po nowemu,
- wyjścia służbowe i prywatne, samowolne opuszczenie miejsca pracy,
- delegacje, urlopy,
- elementy praktyczne rozliczania czasu pracy w 2023 roku.
4. Ogólne przepisy o rozwiązaniu umowy o pracę – praktycznie!
- rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem,
- rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.
5. Świadectwo pracy:
- terminy na wydanie świadectwa pracy,
- żądanie wydania ,świadectwa pracy przez pracownika,
- NOWA treść świadectwa pracy.
6. Nowy katalog danych osobowych w procesach rekrutacyjnych i zatrudnienia:
- omówienie danych osobowych, które można żądać od kandydata do pracy i samego pracownika w związku z nawiązaniem stosunku pracy,
- udostępnianie danych osobowych w celach prowadzonego ZFŚS.
7. Zmiany w prowadzeniu akt osobowych i dokumentacji pracowniczej.
8. Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej:
- akta osobowe prowadzone w 2023 roku,
- możliwość przechowywania dokumentów w innym porządku niż chronologicznym,
- poszerzenie wykazu dokumentów przechowywanych w poszczególnych częściach akt osobowych (skierowania na badania, wnioski urlopowe),
- szczegółowy katalog dokumentacji pracowniczej,
- okres wdrożenia przez pracodawców zmian wynikających z obowiązujących przepisów.
9. Doręczanie informacji o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej.
10. Wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej.
11. Zmiany przepisów ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich
elektronizacją.
12. Przetwarzanie danych osobowych na potrzeby ZFŚS:
- jakie dane można pozyskiwać w związku z RODO,
- czy potrzebna jest zgoda członków rodziny na przetwarzanie danych w świetle nowych przepisów?
- na podstawie jakich przepisów pracodawca może żądać przedstawienia zaświadczenia o dochodach członków rodziny?
- stanowisko UODO w sprawie przechowywania dokumentów składanych przez osoby uprawnione,
- obowiązek informacyjny.
Prowadzący: Adriana Głuchowska, Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, praktyk, niezależny konsultant, audytor kadrowy, wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym wdrażania systemu bezpieczeństwa informacji, kontroli zarządczej, na co dzień rozwiązując nietypowe problemy z praktyki przedsiębiorstw i administracji publicznej. Zajmuje się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przygotowuje propozycje kompleksowych rozwiązań zmierzające do poprawy funkcjonowania jednostki. Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki przedsiębiorstw i urzędów