24.06.2021 – Aspekty finansowo-księgowe projektów

Godz. 10.00-14.00

Cel szkolenia: Uaktualnienie i wzbogacenie wiedzy z zakresu aspektów finansowo-księgowych projektów UE 2014-2020 i planów na nową perspektywę 2021-2027

Korzyści: uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki jak prawidłowo prowadzić wyodrębnioną księgowość projektu, kto i jak powinien opisywać dokumenty księgowe w projekcie, co robić w przypadku korekt, jak powinna być prowadzona współpraca na linii księgowość – finanse projektu, jak zachować trwałość projektu, jak przygotować projekt do kontroli od strony finansowej, jak bronić kwalifikowalności wydatków, w tym szczególne przypadki w okresie pandemii, jak postępować z VAT w projektach, jak przygotować się do nowej perspektywy finansowej i w jaki sposób zastosować uproszczenia

 1. Wyodrębniona księgowość w prawie unijnym;
 2. Konsekwencje finansowe braku wyodrębnienia księgowego wydatków projektowych;
 3. Kiedy nie stosujemy wyodrębnionej księgowości – jakie powinny być zmienione zapisy w związku z tym
 w Polityce rachunkowości;
 4.Specyfika księgowania wydatków projektowych w samorządach;
 5. Przykłady prawidłowych zapisów w Polityce rachunkowości;
 6. Uspójnienie Instrukcji obiegu i kontroli dokumentacji księgowej z wymogami projektu, wytycznymi
 i instrukcjami;
 7. Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie a ich księgowanie i rozliczanie
 w SL2014;
 8. Przebieg kontroli księgowej dokumentacji;
 9. Najczęściej popełniane błędy w księgowości projektowej;
 10. Wydatki niekwalifikowane jak i kiedy skorygować księgowo;
 11. Prawidłowe dokumentowanie wydatków projektowych – opisy, kto kiedy ich dokonuje;
 12. Karta rozliczenia wydatków we wniosku o płatność - podstawowe informacje od pionu finansowo-
 księgowego.
 13. Jak postępować z budżetem projektu w okresie pandemii – jakie zmiany są dopuszczalne – aktualizacja
 specustawy funduszowej na 2021 r.
 14. Kiedy można kwalifikować wydatki w okresie pandemii, pomimo iż cele nie zostały osiągnięte;
 15. Jak utrzymać i opłacać personel projektu w okresie pandemii.
 16. Kary umowne w projektach i ich ujmowanie księgowe oraz finansowe – różne przypadki;
 17. VAT w projektach;
 18. Zamykanie finansowe projektu, kontrole w okresie trwałości, w tym kontrole VAT;
 19. Zwroty w okresie trwałości;
 20. Doświadczenia mijającej perspektywy a plany na 2021-2027 – więcej uproszczeń, środki
 Krajowego Planu Odbudowy.