4 marca 2024
Nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych JST. Zasady sporządzania bilansu skonsolidowanego.
Program szczegółowy:
- Nieprawidłowości w zakresie przygotowania ksiąg do zamknięcia roku:
- Błędy w zakresie organizacji systemu rachunkowości jednostki;
- Brak w pełni skutecznego systemu kontroli zarządczej w zakresie gospodarki majątkowo-finansowej;
- Nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, w tym w ewidencji majątku trwałego.
- Nieprawidłowości w zakresie Bilansu z wykonania budżetu JST:
- Niedokonywanie aktualizacji wyceny należności;
- Inne nieprawidłowości w zakresie należności i zobowiązań;
- Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów.
- Nieprawidłowości w zakresie Bilansu:
- Brak procedury tworzenia rezerw na zobowiązania oraz ich nietworzenie;
- Niedokonywanie aktualizacji wyceny należności;
- Inne nieprawidłowości w zakresie należności;
- Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów;
- Nieprawidłowości w zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Nieprawidłowości w zakresie Rachunku Zysków i Strat:
- Błędy w ewidencji przychodów i kosztów;
- Błędy w prezentacji przychodów i kosztów w sprawozdaniu finansowym;
- Błędy w wycenie przychodów i kosztów.
- Nieprawidłowości w zakresie Zestawienia Zmian w Funduszu Jednostki:
- Błędy w ewidencji księgowej dotyczącej funduszu jednostki;
- Błędy w prezentacji poszczególnych sald w zestawieniu zmian w funduszu jednostki.
- Nieprawidłowości w zakresie Informacji dodatkowej:
- Błędy w prezentacji danych uzupełniających;
- Niekompletność informacji prezentowanych w Informacji dodatkowej.
- Skonsolidowany bilans JST:
- Zakres podmiotowy przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu JST;
- Metody sporządzania bilansu skonsolidowanego;
- Etapy tworzenia bilansu skonsolidowanego;
- Wyłączenia w bilansie skonsolidowanym.
- Podsumowanie:
- omówienie wzajemnych powiązań między poszczególnymi sprawozdaniami finansowymi;
- omówienie wzajemnych wyłączeń przy sporządzaniu sprawozdań łącznych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
- wymogi formalne związane z terminem zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych;
- odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdań finansowych w tym przy funkcjonowaniu CUW;
- obowiązek publikowania w BIP sprawozdań finansowych.
- Zasady korygowania błędów w księgach rachunkowych na przełomie różnych okresów rozrachunkowych.
Ekspert wiodący: Dorota Pudło-Żylińska: Z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 1999 r. Pracownik samorządowy, praktyk. Posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa i jst. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej jsfp.