Nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych JST. Zasady sporządzania bilansu skonsolidowanego.

Program szczegółowy:

  1. Nieprawidłowości w zakresie przygotowania ksiąg do zamknięcia roku:
    1. Błędy w zakresie organizacji systemu rachunkowości jednostki;
    2. Brak w pełni skutecznego systemu kontroli zarządczej w zakresie gospodarki majątkowo-finansowej;
    3. Nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, w tym w ewidencji majątku trwałego.
  2. Nieprawidłowości w zakresie Bilansu z wykonania budżetu JST:
  1. Niedokonywanie aktualizacji wyceny należności;
  2. Inne nieprawidłowości w zakresie należności i zobowiązań;
  3. Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów.
  1. Nieprawidłowości w zakresie Bilansu:
  1. Brak procedury tworzenia rezerw na zobowiązania oraz ich nietworzenie;
  2. Niedokonywanie aktualizacji wyceny należności;
  3. Inne nieprawidłowości w zakresie należności;
  4. Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów;
  5. Nieprawidłowości w zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  1. Nieprawidłowości w zakresie Rachunku Zysków i Strat:
  1. Błędy w ewidencji przychodów i kosztów;
  2. Błędy w prezentacji przychodów i kosztów w sprawozdaniu finansowym;
  3. Błędy w wycenie przychodów i kosztów.
  1. Nieprawidłowości w zakresie Zestawienia Zmian w Funduszu Jednostki:
    1. Błędy w ewidencji księgowej dotyczącej funduszu jednostki;
    2. Błędy w prezentacji poszczególnych sald w zestawieniu zmian w funduszu jednostki.
  2. Nieprawidłowości w zakresie Informacji dodatkowej:
  1. Błędy w prezentacji danych uzupełniających;
  2. Niekompletność informacji prezentowanych w Informacji dodatkowej.
  1. Skonsolidowany bilans JST:
  1. Zakres podmiotowy przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu JST;
  2. Metody sporządzania bilansu skonsolidowanego;
  3. Etapy tworzenia bilansu skonsolidowanego;
  4. Wyłączenia w bilansie skonsolidowanym.
  1. Podsumowanie:
  1. omówienie wzajemnych powiązań między poszczególnymi sprawozdaniami finansowymi;
  2. omówienie wzajemnych wyłączeń przy sporządzaniu sprawozdań łącznych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
  3. wymogi formalne związane z terminem zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych;
  4. odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdań finansowych w tym przy funkcjonowaniu CUW;
  5. obowiązek publikowania w BIP sprawozdań finansowych.
  1. Zasady korygowania błędów w księgach rachunkowych na przełomie różnych okresów rozrachunkowych.

Ekspert wiodący: Dorota Pudło-Żylińska: Z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 1999 r. Pracownik samorządowy, praktyk. Posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa i jst. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej jsfp.