Dzień I 5 października 2023

11.00-15.30  Zmiany w egzekucji podatków i nie tylko, czyli dochody gmin w 2023 i 2024 roku

  1. Przedawnienie zaległości podatkowych i publicznoprawnych w świetle uchwały Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, czyli kiedy przedawniają się zaległości podatkowe.
  2. Zmiany w Ordynacji podatkowej: Nowe rozwiązania prawne dotyczące konsekwencji niedotrzymania terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej bądź terminu płatności którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa. Czy i kiedy wygasa decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu na raty podatku lub zaległości podatkowej?
  3. Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym podatków i opłat lokalnych:
  • Upomnienia – co ulega zmianie? Zupełnie nowe terminy przedawniania kosztów upomnień. Kiedy przedawniają się upomnienia wystawione przed nowelizacją ustawy? Do których upomnień stosujemy nowelizację ustawy, a które są z niej wyłączone?
  • Rejestr Należności Publicznoprawnych – jakie zmiany i kiedy wchodzą w życie?
  • Przesłanki niepodejmowania egzekucji, nie wystawiania tytułu wykonawczego – przed i po nowelizacji.
  • Tytuł wykonawczy – jak wygląda wzór tytułu wykonawczego po nowelizacji ustawy? Jakie dane podatnika musi posiadać wierzyciel, aby prawidłowo wystawić tytuł wykonawczy? Nowy obowiązek wierzyciela – obowiązek dysponowania danymi małżonka podatnika, w przypadku gdy odpowiedzialność zobowiązanego za zaległości podatkowe obejmuje również majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka. Nowe regulacje prawne odnoszące się do pozyskania danych małżonka podatnika. Odpowiemy na pytanie skąd wziąć dane małżonka podatnika, małżonka który nie jest naszym podatnikiem?
  • Dalszy tytuł wykonawczy – kiedy obowiązuje i jak go wystawić po nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
  • Kolejny tytuł wykonawczy – kiedy wystawiamy? Jakie dane potrzebne są do jego wystawienia?
  • Nowe podmioty w postepowaniu egzekucyjnym – Kto to jest podmiot, który uzyskał korzyść majątkową i kiedy się pojawi w egzekucji podatków lokalnych? Po co wiedza o podmiocie, który uzyskał korzyść majątkową, potrzebna jest wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta czy zarządowi związku międzygminnego?
  • Nowe uprawnienia małżonka podatnika w postępowaniu egzekucyjnym. Odpowiemy na pytania jakie nowe uprawnienia w wyniku nowelizacji ustawy otrzymał małżonek podatnika? Co w egzekucji wolno żonie (mężowi) naszego podatnika, która (który) nie jest naszym podatnikiem?
  • Oświadczenie o posiadanym majątku i źródłach dochodu jako istotny element postepowania egzekucyjnego.
  • e-ZW Zawiadomienie wierzyciela do organu egzekucyjnego. Jakie zmiany w e-ZW niesie nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji? Jakie obowiązki w zakresie zawiadomień i innej korespondencji spoczywają na wierzycielu?
  •  O czym i w jaki sposób wójt ma obowiązek zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego? Jakie informacje przekazujemy za pomocą eZW? Przypadki kierowania e-ZW z tytułem wykonawczym.
  • Nowe regulacje dotyczące konsekwencji wniesienia przez zobowiązanego zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym. Jakie nowe obowiązki spoczywają na wierzycielu w tym temacie?
  • Nowe obowiązki wierzyciela, który jest organem egzekucyjnym.
  1. Przepisy przejściowe, czyli które zmiany kiedy wchodzą w życie? Nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przewiduje 7 (słownie: siedem) różnych terminów wejścia w życie nowych przepisów. Odpowiemy na pytanie, które zmiany w jakim terminie zaczną obowiązywać?
  2. Odpowiedzi na pytania.

Prowadząca: Hanna Kmieciak, doktor nauk prawnych o specjalności prawo finansowe; praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych.

15.30-17.00 – Panel dyskusyjny Omówienie spraw bieżących forum. 

 

 Dzień II 6 października 2023

 10.00 - 13.00  Wybrane zagadnienia z finansów – prezentacje  firmy Deloitte:

  1. Krajowy System e-Faktur (KSeF) – nowe obowiązki od 1 lipca 2024 r.
  2. Schematy podatkowe (MDR) – odwieszenie obowiązku raportowania
  3. Projekty parasolowe (OZE, Azbest, POŚ) – szanse i ryzyka w VAT
  4. Obowiązek rozliczenia VAT produkcji energii w gminnych instalacjach OZE
  5. Grupa VAT – czy możliwa do wdrożenia w JST? .

 Prowadzący:

 Wojciech Ruśkiewicz -doradca podatkowym, starszym menedżerem w Zespole VAT w firmie Deloitte. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z VAT - w szczególności w doradztwie podatkowym dla sektora
 publicznego, w tym w postępowaniach podatkowych i sądowych.,

 Łukasz Filipak – manager w dziale doradztwa podatkowego, specjalizuje się w problematyce związanej z zagadnieniami jednostek samorządu terytorialnego. Jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz innymi instytucjami publicznymi. Zajmuje się tematyką związaną z podnoszeniem atrakcyjności inwestycyjnej samorządów.